Test

niedziela, 5 lutego 2023

Pabianice - Chór męski - Historia powstania - 1913 - cz.2

     Założycielami stowarzyszenia byli: Bachmann Clemens, Ehrentraut Julius Goszczyński, Karl Hegenbart August sen. Hegenbart August jun. Herwig Benjamin, Isler Heinrich, Jaroschka Hermann, Jaroschka Leonhard, Krusche Theodor, Krusche Moritz, Kannenberg Richard, Kratsch Eduard, Leupold Adolf, Neudel Johann, Preiss Hermann, Seiler Adolf, Schmidt C. G., Tögel Eduard, Weiss Franz 

a wynik pierwszych wyborów Komitetu Wykonawczego był następujący: Schmidt - przewodniczący, Bachmann - wiceprzewodniczący, Hegenbart jun.- skarbnik, Kannenberg - skarbnik, Weiss - archiwista, Paul Pirek - dyrygent. 


    Nazwa "Evangelischer Kirchengesangchor" (Protestancki Chór Kościelny) musi budzić pewną konsternację; skoro wspomnieliśmy o zależności od kantoratu jako jednej z przyczyn rozwiązania stowarzyszenia, to nazewnictwo musiało wynikać z chęci nie tylko dogodzenia niektórym członkom założycielom, ale także ułatwienia przystąpienia do stowarzyszenia tym byłym członkom, którzy byli bardziej zainteresowani odrębnym chórem kościelnym. Chór śpiewał na wysokich uroczystościach kościelnych, ale nie było ogólnego, trwałego zainteresowania, inaczej nie byłoby możliwe, że po założeniu rok później mieszanego chóru kościelnego, stopniowo przeniesiono na niego koncerty kościelne. Nazwa "Evangelischer Kirchengesangchor" (Protestancki Chór Kościelny) straciła w ten sposób swoje znaczenie, jest rzadko wymieniana w protokołach, a na zewnątrz stowarzyszenie jawi się coraz bardziej jako "Pa bia niceer Männer-Gesangverein" (Pa bia niceer Men's Singing Association).  

    24 listopada 1888 roku życie w stowarzyszeniu zaczęło pulsować. Pod kierownictwem młodego dyrygenta, pana Pawła Pirka, który niestety tak wcześnie zmarł kilka lat temu, stowarzyszenie zaliczyło błyskotliwy start. Pierwszy i kolejni dyrektorzy Schmidt, Neudel, Hegenbart, a zwłaszcza Illingworth, którzy sami byli przepełnieni miłością i pasją do śpiewu, zdołali pomóc stowarzyszeniu w osiągnięciu szacownej pozycji w mieście. Świadczą o tym liczne nowe nagrania aktywnych i pasywnych członków. Pierwszy publiczny występ miał miejsce 24 marca 1889 roku, był to humorystyczny wieczór, którego program zawierał najbardziej wesołe wykłady i kuplety, jakie można sobie wyobrazić. Program ten stał się wzorcowy dla koncertów w kolejnych latach. Program: 24 marca 1889 r.

1)  O wunderselige Frühlingszeit .            Chorlied ...................................................................              2)  Die Rekrutierung im Krähwinkel        L. Jaroschka -     Der Kreipziger Schuster auf                                                                                                                          dem Schluckchen Morkte.                              3)  Wenn i nur a Mutter hätt                      R. Kannenberg - Der Eckensteher Nante .                                  4)  Darf i's Diandel lieben                         Chorlied                                                                                      5)  Das Abenteuer von Pietsch                  R. Kannenberg - Der getäuschte Liebhaber                              6)  Es hat gar keinen Wert                         A. Hegenbart jun. - Die Instruktionstunde.                                7)  Der Dorfschulmeister                          Blauer Montag                                                                            8)  S'Herz von a Wiana Duett F. Weiss u.  A. Hegenbart                                                                              9)  Die Schlittenfahrt .                               A. Hegenbart jun - Schnadahüpfeln, jüd. Vortrag                

10) Die böhmischen Musikanten Chorlied.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz