środa, 12 lipca 2017

Alter Jude - Stary Żyd - Rajgród - Helmut Hoffmann - Nachbelichtet

O książce Helmuta Hoffmanna zapomniałem. Dostałem ją w prezencie w czerwcu 1996 roku. Dedykacja po niemiecku:
" Mit einen freundlichen Grüß  - Helmut Hoffman - Oldenburg - 8 Juni 96"
" Z przyjacielskim pozdrowieniem - Helmut Hoffmann - Oldenburg - 8 czerwca 96."
Osobiście nie znałem autora tej książki, o jego osobie opowiedziała mi mieszkająca w Grossburgwedel moja przyjaciółka Dita Stephan. 



Helmut urodził się w Wiedniu w 1917 roku, czas młodości spędził w Rudawach (Zachodnie Sudety). Jak każdy młody Niemiec, po dojściu Hitlera do władzy był członkiem Hitlerjugend. Po wybuchu II Wojny Światowej został żołnierzem Wehrmachtu, brał udział w inwazji Sudetów i Polski. Walczył we Francji i Związku radzieckim. Jego największą pasją było fotografowanie, dosłownie, aparatu fotograficznego nie wypuszczał z ręki. W tej książce jest mnóstwo rzadkich fotografii. Sam tekst nie jest zbyt poetycki, jest "szarpany". Czytając go, nie trudno doczytać się w tekstach jego przeobrażenia, innego spojrzenia na tragedię którą wyrządzał naród niemiecki. W tych krótkich opisach, jest dużo pytań zadawanych sobie samemu, zrozumiał, że: nosząc mundur niemieckiego żołnierza mógł wszystko.......,. Fotografował kiedy chciał, kogo chciał, nie zdjąć wówczas sobie sprawy co czują ofiary...
Swoją książkę wydał krótko przed swoją śmiercią, czy to była prawdziwa pokora, trudno teraz analizować, pozostały bardzo ciekawe zdjęcia. Jako pierwszą, zamieszczam fotografię starego mieszkańca Rajgrodu (miasto w woj. podlaskim, powiat grajewski), pochodzenia żydowskiego.


                          Autor zdjęcia z tyłu napisał: 20 September 1939 - Rajgrod - Alter Jude.

"Jakie myśli miałem podczas robienia tego zdjęcia? Jak mógł się czuć ten człowiek, kiedy był fotografowany przez niemieckiego podoficera? Dziś pytam siebie pełen niepokoju, jakim człowiekiem był ten człowiek wcześniej? Jak długo żył on  jeszcze. I że ja nie mogę tego cofnąć......"
I taką mniej więcej refleksję napisał pod tytułem ALTER JUDE. 
Ja odpowiem na ostatnie pytanie:
W 1941 roku w Rajgrodzie doszło do pogromu miejscowych Żydów. W wyniku zbiorowych egzekucji, w których brali udział niektórzy Polacy zginęło około 100 osób*
Prawdopodobnie ten stary człowiek był jednym z tych 100 rozstrzelanych....
 Materiał pochodzi z:
* Rajgród – Wikipedia, wolna encyklopediahttps://pl.wikipedia.org/wiki/Rajgród
Książka została wydana w 1995 roku przez Druckhaus Dresden GmbH. 
 
 
 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz