wtorek, 22 listopada 2016

Schlochau - Damnitz - Człuchów - Dębnica - Jan Braun - Roboty - Bauer - 1940-45 -cz.1.

Będąc w ubiegłą sobotę na Flomarku w Langenhagen/Hannover, zauważyłem wśród staroci, pocztówkę z Człuchowa. Kupiłem ją z jednego powodu. Mój tata, Jan Braun, niewolniczo pracował w Człuchowie-Schlochau przez całe 5 lat okupacji... Pisałem wcześniej o moim tacie i tragicznym wrześniu 1939 roku. Jego koleżanka ze szkolnej ławy, Ella Hammerschmidt, być może za namową jej rodziców, nasłała na niego niemiecką policję z Kleszczowa.



Moi dziadkowie, nie chcieli podpisać Volkslisty, to była zemsta.. Wysłano mojego tatę do Człuchowa, do niemieckiego rolnika, ciężka, niewolnicza praca trwała do samego wyzwolenia. Opowiadał często o tych złych latach, o powrocie piechotą, wśród wielu zabitych wzdłuż dróg, cywili i żołnierzy do rodzinnego Rogowca. Postaram się, opisać dokładniej te tragiczne wydarzenia sprzed ponad 70 laty, nieco później.

Mocno zniszczona pocztówka, ma dla mnie wartość sentymentalną. Z całą pewnością mój tata tam bywał...


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz