środa, 8 kwietnia 2020

Wojsko Polskie - 2 Wojna Światowa? - Fotografia - Facebook - Komentarze

   Moc internetu, moc Facebooka!

    Kilka dni temu, dokładnie 6 kwietnia wstawiłem na stronie: UWIELBIAM STARE FOTOGRAFIE zdjęcie przedstawiające polskich żołnierzy. Nie jestem specjalistą w tym temacie, liczyłem, że oglądający pomogą w jego rozszyfrowaniu, dokładnym opisie. Proszę zobaczyć co się wydarzyło!
Za radą jednego z czytelników wstawiłem to samo zdjęcie na: 

Polski Wrzesień 1939.


I co się okazuję, na stronie nie związanej z wojskiem pojawia się 48 komentarzy, w tym 20 pisanych kobiecą ręką! SZOK!  Natomiast na profesjonalnej stronie zaledwie 9! Zażarta wymiana poglądów była dla mnie niespodzianką, choć spodziewałem się, ze zdjęcie może prowokować!
To nie pierwsze, czy też ostatnie z moich zdjęć wstawianych na Facebooku. Okazuje się, że tam są specjaliści, lepsi lub gorsi, ważne, ze jest zainteresowanie i dyskusja!

Treść nad zdjęciem:
 Jedno z wielu zdjęć w moich zbiorach, niestety nie mam pojęcia co przedstawia. Proszę o pomoc!



UWIELBIAM STARE FOTOGRAFIE:

A. W. Może w grupie mundurowej byliby w stanie coś powiedzieć?

Andrzej Braun Też na to bardzo liczę!

M.K. coś tu pachnie NSZ !

E.E Absolutnie nie. To prawdziwi oficerowie, a nie bandyci. Wydaje mi się, że to zdjęcie albo z ostatnich lat 1938-9 r.Albo z lat czterdziestych. Dwaj oficerowie , drugi i trzeci od prawej, to z całą pewnością przedwojenni oficerowie. Jestem pewna, bo miałam Ojca oficera.

M.K do E.E. a cha to Pani specjalistka od wizerunku! Nie wszyscy oficerowie NSZ byli bandytami ale jednostki tak!

N.S. To nie jest babcia. To żołnierz w płaszczu. Ma guziki przy rękawie a karabin na plecach

Andrzej Braun N.S. Zwracam honor, niezamierzony błąd, mam kiepskie oczy! Pozdrawiam!

Andrzej Braun N.S. Ten skulony żołnierz skłania mnie do opinii, że jest to oddział partyzancki. W głównym planie wierchuszka, same oficerskie buty, nie wszyscy takie mieli...

N.S. A słoma to nie bieda, to tradycja. O biedzie może świadczyć jej stan, nie zaś samo zastosowanie. W WB dachy wiejskich domów nadal kryje się słomą.

B.v.D. E.E.NSZ prosze nie obrazac troche poczytac..

G.N. do E.E. To raczej nie NSZ, chociaż wnioskuję to z zupełnie innych powodów niż towarzyszka Erban. To faktycznie bardziej wygląda na przedwojennych oficerów na manewrach.

R.B.to lata 30 pewnie gdzieś za Bugiem.

W.Z.Jestem za WP sprzed 1939 

Andrzej Braun Sorki, mam naprawdę dużo zdjęć wojskowych, takiego zestawu (umundurowania) "przebierańców" wcześniej nie widziałem...

M.M. co ma na głowie pierwszy z lewej?? Ani to rogatywka, ani beret....

R.B. a ten z tyłu, co siedzi-ruska szuba?
E.S. To partyzanci

E.S. Mamy porucznika czyli oficerowie
K.K. Andrzej Braun Grupa oficerów Wojska Polskiego 1928-1934. Piechota
Najlepiej pisać na grupach:
1.Polski wrzesień 1939

2.Rekonstruktorzy Polskiego Września
Po lewej widzę tylko żołnierza łączności z bębnem telefonicznym. Niezwykle ciekawe zdjęcie, ze względu na przekrój wzorów umundurowania, na powyższych grupach dostanie Pan więcej informacji i ciekawostek odnośnie tego zdjęcia.
Andrzej Braun Pięknie dziękuję! B.dobry pomysł! Pozdrawiam!
J. Ż.Ten niski to rotmistrz, ma widoczne ostrogi.
N.O. Jeśli chodzi o tło... to dawniej większość chat była kryta strzechą, więc ich używanie niekoniecznie wynika z biedy, ale z łatwego dostępu do tego materiału (przed wojną) i ze względu na jej właściwości. Pozdrawiam.
N.S. Na wsiach słomę się zmieniało, czasem co sezon kiedy była nowa w sierpniu, ale nie zawsze. A jak trzeba było to i dawało się koniom do jedzenia. Nic nie było, taka była bieda, jak kołchozy pozakładali za Bugiem...konie ledwo stały. Tak mama moja opowiada
N.O. do N.S.- no cóż, wychodząc z takiego założenia to w Polsce przez ostatnie 300 lat była tylko bieda:D
N.S. do N.O. przeczytał pan ze zrozumieniem? Raczej nie... "jak kołchozy pozakładali za Bugiem...konie ledwo stały" Przed wojną mój dziadek hodował konie później je sprzedawał. Był znawcą koni. I kochał je. Po wojnie wszystkie prócz jednego zabrali do kołchozu. Na wiosnę, żeby nie pozdychały z głodu słomę z dachu im dawał, bo nic innego nie było dla koni. Dalej je doglądał i dbał po cichu.Moja mama jak to opowiada zawsze płacze. Teraz pan rozumie?
N.O. do N.S. - no tak, tylko, że ja napisałem o historycznym podłożu stosowania strzechy jako materiału budulcowego i tego, że jego używanie nie wynikało jedynie z biedy, jak to zostało ujęte w głównym poście. W każdym razie przepraszam, jeśli coś źle zrozumiałem, późna pora:D Pozdrawiam serdecznie.
J.B. Nigdy Ci ludzie nie rozczulali się nad soba. Zawsze mieli cel w życiu. W końcu to co w tej chwili mamy , miało kiedyś swój początek. Bardzo bym chciała mieć tyle samozaparcia i dyscypliny w sobie jak mieli nasi przodkowie.
J.B. To są ci co grabili wsie i wyzwalali Polskę jeszcze w latach pięćdziesiątych, złupili parę gospodarstw i zrobili sobie zdjęcie, być może zdobycznym aparatem.
T.M-B.Wobec takiej głupoty człowiek staje bezradny.
D.D. jak pisza dowcipy o idiotach ,to zawsze jest tam Janusz....z Grazia...cos w tym jest...
G.N. do J.B. Towarzyszu, coś ci się pomyliło z historią.
T.S. do J.B. tego nie wiemy napewno wiec nie oceniajmy
J.B. do D.D. Jak odzywa się daniel, to wiadomo ze to zwierzę nierozumne, wiec zamknij pysk i nie oceniaj Janusza, w lesie twoje miejsce.
D.D.. do J.B. zalosny palant jestes...a moze i UB-ecka historia w rodzinie...moze znasz tych co zabijali polskich Patriotow??? kto wie??
D.D. chyba zle zrozumialem...sorry myslalem ,ze to dotyczy likwidacji polskiego Podziemia Patriotycznego..
S. Cz. Ale tam jest żołnierz w furażerce, a nie biedna staruszka. Raczej przed 35 r. Jakieś manewry...Zapewne pułkownik (2 z prawej) bardzo podobny do późniejszego gen. Bortnowskiego.
U.B.Panie Januszu, trzeba trochę na ten temat poczytać. To są oficerowie KBW Korpusu Bezpieczeństwa Wewnętrznego, tak groźnie brzmi, ale to była jednostka która miała za zadanie likwidacje band UPA. Dowódca ma na pasku raportówkę, byli gotowi do wyjazdu na akcję prawdopodobnie. Ja już wtedy byłam dorosła, pamiętam te czasy. Te budynki to są stodoły, mają duże wrota.
J.B. Pani Urszulo, cos mi to na KBW nie wygląda, ten w środku w cywilny płaszcz ubrany a za nimi stoi wańka w furażerce.
M.K. Przy tej okazji-interesują mnie zdjęcia historyczne z terenów Stołpców, kiedy polscy ułani i policjanci stacjonowali tam i bronili granicy przed bolszewikami. może ktoś takie ma [ lub wie, gdzie szukać ] zechce zaprezentować >?
M.Z.-M. Myślę że grupa ''Co to za mundur,, byłaby pomocna
T.S.To nie ma znaczenia to jest pamiatka historyczna I tk jest wazne bo to jest czesc naszej historii
M.S. Dla mnie równie dobrze to mogą być oficerowie LWP w 1944
M.S. Ta staruszka ma buty wojskowe i karabin?
D.M.popatrz uważniej. Siedzi na ziemi po lewej stronie.

D.M. A może Ty masz rację?
A.Z. Jeśli to żołnierze z korpusu KBW to rejon ich działania to Beskid Niski i Bieszczady,po wyglądzie stodół to biedne tereny były.
T.K. To chyba nie staruszka tylko siedzący żołnierz początkowo myślałem że w kapturze, ale on po prosty ma zacienioną twarz Za nim oparte o ścianę jest coś jak karabin, świecą się guziki na płaszczu, na nogach widać oficerki. Dlaczego uważasz że tam widać biedę? W tamtych czasach nie było castoramy gdzie można kopić blachodachówkę. :-P Na stopniach wojskowych niestety się nie znam, gwiazdki to nie wszystko, Może ten z 3* to pułkownik , albo porucznik, to zależy tez od pasków których tu nie widać.



















POLSKI WRZESIEŃ 1939:

Andrzej Łydka Oficerowie z batalionu piechoty podczas przerwy w manewrach przed 1936 rokiem (miekkie rogatywki) na terenie zakwaterowanai szeregowców (zarekwirowane stodoły). Drugi i trzeci od prawej raczej przybyli do ćwiczących (jako rozjemcy, kontrola?)...

Tomasz Dudziński Z tą piechota to nie byłbym taki pewny, u dwóch środkowych na butach widać ostrogi, a przynajmniej ja widzę, widać tez różnicę w kolorze otoków na rogatywkach, no i dlaczego u pierwszego z lewej podoficera są wysokie buty a nie trzewiki - w związku z tym obstawiałbym jednak kawalerię

Kuba Rodak Kawalerię wyklucza brak proporczyków - wszyscy mają barwy broni naszyte na płaszcze. W piechocie oficerowie którym przysługiwał koń służbowy nosili ostrogi, np. dowódcy kompanii. Brak ostróg przy butach wysokich u pozostałych wskazuje jak dla mnie na piechotę. Podoficerowie zawodowi w piechocie nosili buty wysokie.

Mariusz Buliński od sierżanta wzwyż.

Bożena Czynszak Te paski nad obcasami to ostrogi?

Robert Woronowicz Bożena Czynszak Tak, założone za nisko. W kawalerii ostroga była założona równo z górnym brzegiem "szklanki".

Bożena Czynszak Robert Woronowicz Sokole oko. Nie zauważyłabym.

Marcin Mielczarek Poza tym długość płaszcza u podoficera stojącego z lewej strony jest zdecydowanie piechociarska. Płaszcze kawalerii, zasadniczo analogicznych wzorów były przecież dłuższe niż piechoty, sięgały kostki.

Robert Woronowicz To trzeba zimą pojeździć na koniu, żeby rozumieć potrzebę długiego płaszcza. 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz