środa, 18 listopada 2020

Łaznowska Wola - Grömbach - Bukowiec - Königsbach - Rodzina Dallmann - Wildemann

 

     Na Messengerze otrzymałem ciekawą wiadomość:

   Dzień dobry. Lata mijają... Andrzeju, próbowała się z Tobą skontaktować Veronika https://www.facebook.com/veronika.mallmannrunge/. Piszemy wspólnie artykuł o ŁW, a poza tym Ona ma korzenie w ŁW. Ostatnio jednak dotarła do informacji o tym, że jej rodzina pochodzi z Bukowca. Możesz się z Nią skontaktować? Pozdrawiam. H.

     Veronika napisała do mnie oczywiście w języku niemieckim, tłumaczenie tekstu jest dla naszych czytelników:

    Hanna Szurczak powiedziała mi, że mogę do Ciebie napisać, bo być może będziesz w stanie pomóc mi z moim pochodzeniem. Hanna powiedziała też, że mogę pisać po niemiecku. Moja mama urodziła się w Łaznowskiej Woli (LW) w 1935 roku, jej panieńskie nazwisko to Dallmann (Dalmann, Dahlmann ...). Wiem, że wtedy zostało napisane ze słuchu i że jest wiele sposobów pisania. Powiedziano mi kiedyś, że rodzina Dalmann być może przeprowadziła się z Bukowca (Königsbach) do LW. Mój pradziadek Johann Dallman urodził się w LW w 1855 roku (według moich dziadków). Przeczytałam teraz, że do Königsbach przybyli prawdopodobnie w 1805 roku osadnicy, którzy nazywali się Thalmann i pochodzili z Wirtembergii. Moja mama zawsze powtarza, że ​​jest pewna, że ​​jej przodkowie ze strony ojca pochodzili z Wirtembergii. Nazwisko Dalmann być może  zmieniono z Tahlmanna podczas ręcznego pisania. Ktoś mi powiedział, że jego rodzicami byli Jakob Dalmann (urodzony w Königsbach) i Katharina z domu Lohrer. Czy masz okazję pomóc mi dalej? Czy są może jeszcze wpisy, do których możesz zajrzeć? Hanna wysłała mi kilka przesyłek z LW, ale teraz nie miała też nic z Bukowca (Königsbach). 

Z poważaniem Veronika Mallmann-Runge

Jeszcze jedna wiadomość od Veroniki:

Auch mein anderer Ur-Ur-Urgroßvater ist in Königsbach (Bukowiec) geboren. Wilhelm Wildemann (geb. 2. Februar 1810), seine Frau hieß Katharina Margarethe, geborene Gruber, und ist in LW geboren. Meine Urgroßmutter ist eine geborene Wildemann (Opas Mutter)

Mój drugi prapradziadek też urodził się w Königsbach (Bukowiec). 
Wilhelm Wildemann (ur. 2 lutego 1810 r.), jego żona, 
Katharina Margarethe, z domu Gruber, urodziła się w Łaznowskiej Woli. 
Moja prababcia urodziła się jako Wildemann (mama dziadka).


     Ostatnio jestem niezbyt dysponowany, zdrowie, kochane zdrowie. Nie bardzo się przygotowywałem, jednak przejrzałem dokładnie moje materiały dotyczące Łaznowskiej Woli, Bukowca i Zielonej Góry.

     Cytuję moją odpowiedź, którą wysłałem przed godziną:


    Witaj Weroniko! 

    Dziękuję za wiadomość! Cieszę się, ze Twoje korzenie sięgają Bukowca i Łaznowskiej Woli.

Dość starannie przeglądałem materiały dotyczące Łaznowskiej Woli, Bukowca i Zielonej Góry. To co znalazłem w tym temacie:

1. Łaznowska Wola: - w książce Otto Heike 150 Jahre Schwabensiedlungen in Polen 1795-1945 znalazłem na stronie 59, dwa nazwiska:

Dallmann Berthold posiadał w styczniu 1945 roku gospodarstwo rolne o powierzchni 8,40 ha. i Dallmann Otto, gospodarstwo o powierzchni 4,20 ha.

Pośród 54 rodzin które w roku 1800 przybyły do Łaznowa i później do Łaznowskiej Woli nie było nikogo o tym nazwisku.

Także w dalszych dziejach tej wsi nie pojawiło się takie nazwisko lub podobne.

2. Bukowiec- nie znalazłem takiego nazwiska wśród pierwszych osadników z 1803 roku, także okresie późniejszym. Pojawia się nazwisko Wildemann. Na cmentarzu w Bukowcu jest nagrobek z nazwiskiem Anna Emilie Groschang urodzona Wildemann.

Serdecznie pozdrawiam

Andreas




Jeśli interesuje Ciebie dalsza historia rodziny Wildemann, proszę napisz.

3. W Zielonej Górze, sąsiednia wieś Łaznowskiej Woli i Bukowca, także nie znalazłem nazwiska Dallmann.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz