sobota, 17 lutego 2018

Będków - Stołowski - 4 Pułk Artylerii Ciężkiej - Łódź - Kalikst Szymonowicz - 1929

      Zupełnie przypadkowo miałem okazję zobaczyć dwa zdjęcia które przedstawiam poniżej. Nigdy nie przypuszczałem, że Wacław Stołowski, mieszkaniec Będkowa był żołnierzem 4 Pułku Artylerii Ciężkiej w Łodzi! Pamiętam go dość dobrze, będąc jeszcze dzieckiem kupowałem warzywa u jego żony. Pan Wacław pomagał swojej żonie, byli rolnikami, nigdy nie widziałem go uśmiechniętym.. Był zawsze zamyślony, zapracowany, omijałem go, nie chciałem spotkać się z nim bezpośrednio. Nie dlatego, że był złym człowiekiem, słyszałem o nim samego pozytywy. Dlaczego więc ?- banalna sprawa!
      Otóż oświadczył się mojej mamie jak była jeszcze panną!! - to było dla mnie coś bardzo złego, niedopuszczalnego! Mam nie przyjęła jego oświadczyn.... Nie mogłem wybaczyć mu, że chciał zająć miejsce mojego kochanego taty... To było spojrzenie dziecka, myślę, że większość z nas tak samo by reagowała... Pąństwo Stołowscy mieli syna Marka, mojego rówieśnika. Moje skrzywienie promieniowała także na Marka, nie przepadaliśmy za sobą..., błędy młodości. Niestety, zarówno Marek jak i jego rodzice od dawna już nie żyją...
Według Wikipedii:
4 Pułk Artylerii Ciężkiej (4 pac) – oddział artylerii ciężkiej Wojska Polskiego II RP.
Pułk został sformowany w sierpniu 1921 roku na bazie powstałych w 1919 roku 10 Kaniowskiego Dywizjonu Artylerii Ciężkiej i 7 Dywizjonu Artylerii Ciężkiej. Dywizjony te brały udział w walkach w 1919 roku i w wojnie polsko-bolszewickiej w 1920 roku.

                                         Rodzina Stołowskich przed swoim domem.

Po ich domu nie pozostał żaden ślad, pani Anna Dołowicz uratowała kilkanaście zdjęć z setek innych które bezpowrotnie przepadły.. Dobre i to, pozostaje piękna pamiątka minionych czasów z będkowskiej historii.


Fotografia kolegi Wacława Stołowskiego, ppłk. Kaliksta Marcelego Szymonowicza , ur.05.II.1884, polskiego Ormianina. W 1924 roku sędzia śledczy Wojskowego Sądu Okręgowego VI, w 1939 roku - szef Wojskowego Sądu Okręgowego V. 


odznaka pamiątkowa 4 Pułku Artylerii Ciężkiej Łódź, Polska - E-aukcja

wcn.pl/eauctions/150129/details/34892

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz