wtorek, 14 lutego 2017

Cmentarz ewengelicki - Nowice - Neudorf - Świdnica - Józef Rainsz

Mroźna zima trwająca od 7 tygodni, spowodowała, że zamieszczam mało informacji o cmentarzach ewangelickich. Wiem, ze w innych regionach Polski, śniegu jak na lekarstwo, w przeciwieństwie do Łodzi i okolic. Przeglądając fora na Facebooku, znalazłem  n:



 http://www.labiryntarium.pl/.../514-nowicecmentarz.html

Strona informacyjna o działalności Stowarzyszenia Labiryntarium.pl - miłośników historii, zabytków,…
labiryntarium.pl|Od: Matthias
znalazłem doskonały materiał na zimowe dni. Bohaterem jest Pan Józef Rainsz, który od wielu lat zajmuje się cmentarzem ewangelickim w:
Nowice (niem. Neudorf)
gmina : Jaworzyna Śląska
powiat : Świdnica
województwo : dolnośląskie
Czytają i oglądając materiał zdjęciowy, nie dawałem wiary, że z zarośniętego, zdewastowanego cmentarz można zrobić takie cudo !
Cytat z artykułu, niech będzie potwierdzeniem mojej opinii:
" Wiele akcji ratowania poniemieckich cmentarzy widzieliśmy. Tu odkrzaczono, tam odchwaszczono, gdzie indziej nawet podniesiono płyty nagrobne i oparto o drzewa... W następnym roku, jeśli akcja nie ma kontynuacji, wszystko wraca do "normy". Jednak to, co zobaczyliśmy w Nowicach, spowodowało klasyczne opadnięcie szczęki. Jeden człowiek, od siedmiu lat, bez pomocy władz, instytucji, organizacji, wspólnot etc., wykonał ogromną pracę. A jak sam powiada, do zrobienia jeszcze bardzo dużo.
Idąc na kolejny cmentarz poniemiecki, człowiek przygotowany jest na "zwyczajny" jego wygląd. Zakrzaczony, zachwaszczony, z przewróconymi nagrobkami, rozbitymi płytami, otwartymi grobowcami i zwalonymi murami... Ale nie w Nowicach w gminie Jaworzyna Śląska w powiecie świdnickim. Mało ludzi tu przychodzi bo Nowice są na uboczu, a cmentarz na uboczu tego ubocza. Kilka kroków przed wejściem na cmentarz wydawało się, że jest już polski. Główna aleja czysta, z daleka widać na grobach kwiaty i znicze".
Myślę, ze jest to wzorcowy materiał do naśladownictwa i podziwu !!
Mój cmentarzyk w Bukowcu to mały pikuś, mimo wszystko jestem nie miego dumny. Serdecznie wszystkich zapraszam do zapoznania się z tym niesamowitym materiałem!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz