czwartek, 9 lutego 2017

Rodzina Moll - Tadeusz - Maria - Jan - Kowalewo Pomorskie - Inowrocław - Transplantacja serca - część 1.

Ród Mollów od wielu pokoleń był związany z medycyną. Ja skoncentruję się na dwóch postaciach Marii i Janie Moll. Jak zwykle, materiały które zaprezentuję na moim blogu, zdobyłem krótko przed ich przerobieniem na papier toaletowy... Materiał jest obszerny, składający się z listów, zaproszeń, dokumentów, rękopisów profesora Jana Molla. Trudno nie wspomnieć o Kowalewie Pomorskim, tam przyszli na świat moi bohaterowie , Maria, urodziła się 29 listopada 1910 roku, Jan, urodził się 24 października 1912 roku. Ich rodzicami byli, Tadeusz Mol, urodził się 5 października 1878 r. w Koźminie, Bronisława Strachanowską z Lubiatówka. Rodzice wzięli ślub w 1908 roku, zamieszkali w Kowalewie. Po odzyskaniu niepodległości Polski w 1918 roku, Kowalewo Pomorskie znalazło się w granicach naszego kraju. Jednak dopiero w roku 1920 , wkroczyły Legiony Polskie w Kowalewa i Tadeusz Moll został pierwszym burmistrzem tego miasta.

                Senior Rodu Moll, Tadeusz Moll (5 października 1878-21 listopada 1957).
                Oryginalne zdjęcie zrobione w Inowrocławiu przez fot.Mullera w dniu 21.II.1942 roku. 

Tadeusz Moll z rodziną przeprowadził się na stałe do Inowrocławia, związał się z tym miastem do końca. Spoczął na miejscowym cmentarzu.



                             Maria Moll, zdjęcie z okresu międzywojennego (oryginał).

Maria Moll, cytuję jej życiorys:
Urodziłam się 29 listopada 1910 roku, w Kowalewie na Pomorzu. Świadectwo dojrzałości otrzymałam w Gimnazjum Żeńskim w Inowrocławiu w 1929 roku. W październiku 1929 r. rozpoczęłam praktykę apteczną. W 1931 r. zdałam przed Komisją Wojewódzką egzamin na pomocnika aptekarskiego.


                                  Oryginalny dokument złożenia egzaminu przez Marię Moll.
                     W następnej części, zamieszczę dalszy ciąg życiorysu Pani Marii Moll.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz