poniedziałek, 15 maja 2017

Monte Cassino - Heinz Mohlfeld - Cmentarz - Bissendorf - Wedemark - cz.1

Podczas mojej ostatnie wizyty w Niemczech, odwiedziłem moje "stare śmieci". Mieszkałem i pracowałem 19 lat (1987-2006) w tym urokliwym zakątku Niemiec, w Gminie Wedemark. Bissenorf, wieś z kilkusetletnią tradycją, przepięknymi starymi domami, kościołem ewangelickim. Tym razem odwiedziłem miejscowy cmentarz, chciałem odwiedzić groby moich znajomych, przyjaciół. Nie byłem tam od wielu lat, ze smutkiem znalazłem kilka nowych grobów.., niestety, dawny kontakt się urwał, tak to jest w życiu...
O tym cmentarzu napiszę w kilku częściach, mam spory materiał fotograficzny. Dzisiaj, chciałbym się zatrzymać na jednym grobie. Grób 22 letniego Heinza Mohlfeld z Wiechendorfu, żołnierza który zginął pod Monte Cassino, w dniu 3.2.1944 roku. Być może był żołnierzem pod dowództwem generała von Senger?. Od początku roku 1944 kilkukrotnie atakowano umocnienia klasztoru, jednak wojskom sprzymierzonym (Amerykanie i Anglicy) nie udało się złamać oporu Niemców. Heinz był jednym z 20 tysięcy zabitych Niemców i Włochów pod Monte Cassino. Straty w zabitych i rannych ze strony zjednoczonych sił wyniosły 54 tysiące (USA, Wielka Brytania, Polska, Nowa Zelandia, Indie Brytyjskie, Francja, Kanada). W niecałe dwa tygodnie po jego śmierci, wakuowano opata klasztoru, Gregorio Diamare.




                       Ewakuacja opata Gregorio Diamare 17 lutego 1944 roku; z prawej gen. von Senger*

* Zdjęcie pochodzi z Wikipedii

Bitwa o Monte Cassino – Wikipedia, wolna encyklopedia

https://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwa_o_Monte_Cassino

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz