sobota, 30 czerwca 2018

Ryngraf - Matka Boska Częstochowska „Pod Twoją Obronę”

  

                          Ryngraf - z Matką Boską Częstochowską „Pod Twoją Obronę”
           Jest to mój drugi ryngraf zakupiony na Skupie złomu i makulatury…, tak, to prawda. Pierwszy, przedstawiający Matkę Boską Ostrobramską i orła, był w całości. Po kilku latach przekazałem go do powstającej Izby Pamięci w Zespole szkolno-Przedszkolnym w Bukowcu.
           Ten, który jest na zdjęciu przedstawia Matkę Boską Częstochowską jest połamany… Niestety, ktoś zrobił to specjalnie. Być może był skradziony, osoba która dostarczyła go na skup, bała się niewygodnych pytań… Z tyłu ma sygnaturę M.F., wykonany z cyny.



Niby wiedziałem i nie wiedziałem co to jest Ryngraf.
Postaram się przybliżyć jego znaczenie na podstawie informacji zawartych w Wikipedii:
   „Ryngraf (z niem. ringkragen, blacha napierśna, staropolski kaplerz – rodzaj medalionu, zwykle w kształcie tarczy z rysunkiem o tematyce religijnej, czasem heraldycznej później z godłem państwowym. Wywodzi się od obojczyka, części zbroi noszonej przez rycerzy pod szyją, często ozdabianej motywami religijnymi, zwłaszcza maryjnymi. Od XVI wieku stopniowo zmniejszany i stosowany samodzielnie, bez reszty zbroi, w XVII wieku przyjął obecną formę ozdoby patriotyczno-religijnej, zatracając znaczenie ochronne. Ryngrafy noszone były szczególnie często przez żołnierzy ugrupowań podkreślających swój patriotyzm i przywiązanie do religii katolickiej - m.in. przez konfederatów barskich, powstańców krakowskich z 1846 roku, żołnierzy Narodowych Sił Zbrojnych oraz organizacji Wolność i Niezawisłości. Dziś wieszany na ścianie jako patriotyczna dekoracja.”

                                                         Tak wygląda w oryginale.(zdjęcie Wikipedia)

                                           Tego rodzaju Ryngraf przekazałem do szkoły.(zdjęcie Wikipedia)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz