poniedziałek, 31 października 2016

Będków - Cmentarz katolicki - Groby wojenne - Bitwa o Brzeziny - 1914 - cz.2

Sam nie wiem, czy dobrze zrobiłem, że zdjęcie z grobami żołnierzy z 1 wojny światowej, wstawiłem na stronę Towarzystwa Przyjaciół Ziemi Będkowskiej... Moim celem było przypomnienie o ich istnieniu przed Świętem Zmarłych, wyszło troszeczkę inaczej... Znałem historię zniknięcia większości z kilkunastu nagrobków, które można było zobaczyć jeszcze w latach osiemdziesiątych XX wieku. Nie chciałem zamieszczać informacji nie sprawdzonych, słyszałem o przebudowach od kilku osób, nie wszystkie były zbieżne, dlatego dałem w tym temacie spokój. Dzisiaj w nocy, na facebookowej stronie Towarzystwa Przyjaciół Ziemi Będkowskiej, Pani Edyta zamieściła ciekawe zdjęcie, takie jakie dobrze pamiętam. Jej wersję podaną w opisie, uznaję za właściwą, nie moim celem jest "grzebanie", robienie rewolucji... Szkoda, że te nagrobki, które do roku 1984 roku leżały w poziomie (tak wygląda cały nagrobek, dolna część jest umieszczana w ziemi), zniknęły pod ziemią... Jak się orientuję, miejsc pamięci nie trzeba opłacać, nie przedawniają się po 20 latach, mogły pozostać... Więcej informacji na temat tych grobów i sąsiednich mogił związanych z historią Będkowa, znajdziecie na Facebooku: Towarzystwa Przyjaciół Ziemi Będkowskiej


Wstawienie zdjęć z cmentarza na Facebooku, przyniosło wspaniałe efekty! Napisałem do mnie mój znajomy Karl Fuchs, pasjonat 1 wojny światowej. Podaję informację jaką od niego otrzymałem:

Witam. Jako polegli w Bendkow podaje kronika RIR 223 jeszcze: August FLAMME / Wilhelm WAGNER 3./RIR 223 //Damian MOTT 4./RIR 223 // Unteroffizier Wilhelm DORN 5./RIR 223 //Gefreiter August VOELKER, Musktier Karl MERTEN 6./RIR 223 //Musketier Josef SCHMIDT 7./RIR 223 //Unteroffizier Fritz ZIENTICK 8./RIR 223 // Reinhold PFAHL Grenadier Regiment zu Pferde 3 + Bendkow, pochowany na cmentarzu w Bendkowie, meldunek z 17.12.1915
W tym samym dniu 16.12.1914 jeszcze kilka w m Czarnocin.
fuchsi
Są w tej informacji podane także nazwiska z nagrobków, które obecnie znajdują się ziemią:
- August Flamme
- Wilhelm Wagner
- Damian Mott
- Wilhelm Dorn
- August Voelker
- Karl Merten
- Josef Schmidt
- Fritz Zientick
- Reinhold Pfahl


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz