niedziela, 9 października 2016

H.Świetlicki - Legiony Polskie - Szpital Kraków - Poczta Polowa - Pabianice - 1916 !

Rewelacyjna Karta Polowa Legionów!!!
Dopiero kiedy oglądałem skan tej kartki zobaczyłem napis po niemiecku: Deutsches Okupations gebiet !! Niemiecka strefa okupacyjna !! Ile odwagi miał Henryk Świetlicki pisząc te słowa, to prawda, przecież Pabianice były pod okupacja niemiecką, to wszyscy wiedzieli, ale napisać o tym ...?
Nie spotkałem podobnej korespondencji, młody Legionista (18 lat)miał multi odwagę!



20.08.1916 Kochany Ojcze!   Kraków*
Ranę mam już zagojoną, ale prawdopodobnie będę miał jeszcze jedną operację, gdyż odłamek pozostał **. Dziś byłem u fotografa, za tydzień będę mógł wysłać swoją fotografię***. Leży tutaj także Tomaczak z Pabianic, który był ranny w nogę 3 sierpnia. Pozdrowienia dla dziadka i babci, wuja księdza, dla wszystkich krewnych i znajomych.
Kochający syn Henryk.

*   - Kraków, dokładnie szpital wojskowy armii austriackiej - I Oddział.
** - brał udział w walkach pozycyjnych nad Styrem pod Optawą, Górą Polaków i Lasku Polskiego, gdzie dnia 5 lipca II Baon 6 p.p. L.P. wytrzymywał huraganowy ogień artylerii rosyjskiej. Tegoż dnia został ranny odłamkiem granatu - Góra Polaków(od autora: był ranny w okolicach serca, bez możliwości zoperowania, odłamek pozostał do śmierci). Po częściowym wyzdrowieniu, 2 września, brał udział w walkach pozycyjnych pod Sitowiczami nad Stochowem (niecałe dwa tygodnie od pisania tej kartki!).
*** - ta fotografia istnieje, zamieszczę ją, jak tylko będę miał ją do skanowania.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz