piątek, 8 września 2017

Cmentarz ewangelicki - Bukowiec - Königsbach - Andrzejów - Andrespol - Łaznowska Wola - Grömbach - Pastor Leupold

Cmentarze ewangelickie w Andrzejowie, Bukowcu i Łaznowskiej Woli odwiedził dzisiaj Pastor Georg Leupold. Ponad rok temu skontaktowała się ze mną Pani Helena Szoldra, pracownik gazety Weg und Ziel w Hannoverze. Tematem rozmowy był materiał na moim blogu dotyczący mieszkańców wyznania ewangelickiego, w szczególności cmentarzy. Tym sposobem miałem przyjemność skontaktować się telefonicznie  z Pastorem Georgiem Leupoldem z Wolfsburga. To dzięki niemu otrzymałem materiał dotyczący powstania Łaznowskiej Woli (autorstwa Oskara Kossmanna). Kilka dni temu otrzymałem wiadomość, że pastor przyjeżdża do Polski, dokładniej do Pabianic i Piotrkowa. Skontaktowałem się z nim telefonicznie i dzisiaj rano spotkaliśmy się w Willa Impresja Hotel i Restauracja w Pabianicach. Po miłej rozmowie zabrałem pastora wraz z jego małżonką do Bukowca. Jednak wcześniej odwiedziliśmy cmentarz ewangelicki w Andrzejowie, zaniedbany i zarośniętego w jego starej części.. Widziałem jakie wrażenie zrobił na moich gościach, jednak postanowiłem pokazać więcej takich miejsc. Pastor, urodzony w Pabianicach, obecnie ma 79 lat, był w doskonałej kondycji, więc wykorzystałem to, pokazując miejsce gdzie znajdował się nieistniejący już cmentarz w Andrespolu przy ulicy Krótkiej. Następnie pojechaliśmy do Bukowca, pokazałem "mój" cmentarz w Bukowcu, także ciekawsze miejsca, jak stare przedwojenne drewniane budynki i miejsce gdzie znajdował się nieistniejący kościół ewangelicki. Ostatnim etapem naszej wycieczki była Łaznowska Wola, w szczególności cmentarz ewangelicki. Goście byli pod wrażeniem wykonanych prac, także podziwiali piękno nagrobków. Nie tak dużo czasu upłynęło od ostatniej wycinki, dzikie pędy rosną,natura chce znów zagarnąć w swoje ramiona oczyszczone groby i alejki. Myślę, że obecność pastora (szefa gazety Ziel und Weg) w tych miejscach, zaowocuje ciekawym materiałem w tej gazecie. Podczas wspólnego obiadu w naszym domu, miałem okazję opowiedzieć o wolontariuszach, grobersach, pasjonatach, którzy swój prywatny czas poświęcają pracy na cmentarzach (wspomniałem oczywiście o jutrzejszej, roboczej wizycie rodziny Szurczaków z Legnicy na cmentarzu w Łaznowskiej Woli). Jutro, w Pabianicach pastor Leupold wspólnie z pastorem Undasem odprawią uroczystą mszę, w miejscowym kościele ewangelickim. Następnym etapem pobytu pastora w Polsce będzie Piotrków. Według jego informacji będzie tam do przyszłej soboty, odbędzie wiele spotkań, między innymi z naszym wspólnym znajomym Wojtkiem Wochną.
Rodzina Leupold obiecała, że następne spotkanie będzie o wiele dłuższe, na co bardzo liczę!


                                  Wspólne zdjęcie przed hotelem w Pabianicach.


                                                         Cmentarz w Andrzejowie.


                          Małżonkowie Leupold na cmentarzu w Bukowcu.



      
                     Małżonkowie Leupold na cmentarzu w Łaznowskiej Woli.


                
                                            Cmentarz w Łaznowskiej Woli.

                            
                                               Cmentarz w Łaznowskiej Woli.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz