piątek, 15 września 2017

Żydowski cmentarz - Bełchatów - Park - Dotacje unijne.

Ciekawy artykuł znalazłem na Facebooku dotyczący Bełchatowa:
Co sądzicie na ten temat?

belchatow.naszemiasto.pl
W tym temacie jestem na bieżąco, zakusy na usunięcie, przesunięcie lub postawienie nowych pomników trwało od dość dawna. Jest mi zupełnie obojętnie jakie pomniki staną w tym parku, jeżeli jest takie zapotrzebowanie społeczeństwa Bełchatowa, czemu nie!
Nie chcę wchodzić w polemikę, przeważają komentarze polityczne, one nie powinny mieć miejsca.
Oto niektóre z nich (oryginalna pisownia):
- Abstarahujac już od tego czy za czy przeciw rewitalizacji to autor artykułu się słabiutko wykazał. Oczekiwałbym informacji dlaczego nie ma dofinansowania i kto za to odpowiada. Czy to kolejne miernoty dobrej zmiany wykazują się skutecznością? Czy może inne miernoty?
 
- Super!!!!! Rewitalizacja mająca na celu wycięcie wszystkich starych i pięknych drzew to nie rewitalizacja tylko zniszczenie parku i za to powinna być ciupa!!! Po co w parku beznadziejna siłownia która jest na każdym osiedlu??? Chyba ktoś jakiś procent dostaje!!! Owszem remont by się przydał ale nie taki. A już najlepsze co słyszałem że miało się zmienić to likwidacja pomnika a w zamian tego pomnik ofiar katastrofy smoleńskiej!!!! Chorzy ludzie!!! Ulice też już zatwierdzili pod nazwą Kaczyńskich!!! To może jeszcze niech odtworza wrak tupolewa i na rondzie postawią!!
 Dyskusje trwają, wojenka jak zawsze, unijna kasa potrzebna, taki mamy klimat....
Ani słowa w tej wojence o mieszkańcach Bełchatowa pochodzenia żydowskiego. To oni stanowili 60 procent mieszkańców tego miasta w 1941 roku. Nikt nie wspomni o potrzebie upamiętnienia tego faktu. Park 1000 lecia zaniedbany (prawie 2 hektarowy cmentarz), po grobach latają pieski, załatwiają swoje potrzeby..
Mam wielką nadzieję, że w przyszłym roku pewne rzeczy się zmienią, ze zostanie przywrócona godność cmentarzy, pomników!
Zapraszam ponownie na Facebooka pod:
Ewa Paul do The Jews of Belchatow / Bełchatowscy Żydzi
Tego samego dnia, 16 sierpnia, spotkałam się w Łodzi z wiceprzewodniczącym zarządu łódzkiej gminy żydowskiej panem Tomaszem Rosłońskim. Poinformował mnie, że gmina żydowska stara się odzyskać prawa do żydowskiego cmentarza w Bełchatowie, długa i skomplikowana sprawa przed Komisją Regulacyjną w Warszawie toczy się już od kilku lat. Cmentarz nigdy nie został sprzedany ani odstąpiony miastu Bełchatów. Gmina Żydowska w Łodzi chciałaby go odzyskać i ogrodzić. Pokazano mi mapkę (po...
Zobacz więcej
16 sierpnia spotkałam się w Łodzi z rabinem łódzkiej gminy żydowskiej panem Dawidem Szychowskim w sprawie cmentarza żydowskiego w Bełchatowie. Rabin poinformował mnie, że w judaizmie istnieje przepis mówiący o nienaruszalności zwłok, więc jeśli dojdzie do grodzenia cmentarza, stawianie ogrodzenia będzie możliwe jedynie po granicy cmentarza. Zaoferował wszelką pomoc, której będziemy potrzebować, dodał, że nie będzie dla niego najmniejszego problemu by na ogrodzonym, oczyszczon...
Zobacz więcej


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz