Słownictwo i stylistykę zachowałem w oryginalnej pisowni.
Nowy Kurjer Łódzki –
5 listopada 1914 roku.
Pilica – za
Wisłą w okręgu, położonym na północno-zachód od Pilicy,
wojska nasze bez większych utarczek posunęły się naprzód,
zająwszy Szadek, Łask, Rozprzę.
Łódź – naprawa szos i
mostów – przybyli ostatnio do Łodzi inżynierowie
miejscy, panowie Referowski i Leszczyński, z inicjatywy władz
wojskowych, podjęli już pracę naprawy szos i mostów okolicznych.
Do wyżej wymienionej pracy, magistrat łódzki wysłał już
robotników na szosy prowadzące do Lutomierska, Widzewa i innych
podmiejskich miejscowości.
Niemiecki zapalnik czasowy z 1914 roku, znaleziony podczas prac ogrodniczych w Janówce (pod lasem) k. Justynowa przez p. Piotra Szafarowskiego, właściciela Firmy ogrodniczej OGR-MEB Janówka |
Po rozszyfrowaniu napisów wychodzi,że mamy do czynienia z niemieckim 45mm zapalnikiem podwójnego działania bez zwłoki, stosowanym do
ładunków armatnich o kalibrze i dział10cm (100 mm)
Inne dane:
"Dopp" - Doppler (podwójny)
"Z" - Zünder (zapalnik)
"92" - Model 1892
"f10cmK" = fur 10cm Kanone (do użytku w 10cm działach)
"Sp." - Spandau Arsenal ( wyprodukowano w Fabryce Broni Spandau (okolice Berlina) *
* materiał:
kalinowski.weebly.com/.../bj_o_wzgrze_262_i_folwark_kadzinek_w_ro...
Rozwój Łódź – 7
listopada 1914
Piotrków – Rozprza –
walka w powietrzu – jak donoszą z Piotrkowa, w
okolicy Rozprzy odbył się ciekawy pojedynek powietrzny samolotów. Gdy na horyzoncie ukazał
się aeroplan wojskowy niemiecki, z pozycji rosyjskiej wzniosły się
dwa aeroplany, które w kilku wirażach otoczyły niemieckiego
„gołębia”. Wszczęła się zacięta
walka w powietrzu. Rosyjskie aeroplany,zwinniejsze od niemieckiego
cięższego dwupłatowca, wkrótce wykazały swą przewagę,
strącając go na ziemię. Załoga niemieckiego samolotu zginęła.
Rosyjskie Newporty wyszły bez szwanku.
Nowo-Radomsk – pisze
nasz korespondent, ze we wtorek olbrzymie pożary nawiedziły
Nowo-Radomsk i jego okolice. W Nowo-radomsku spaliła się ulica
Kitlińska, a w małym promieniu od miasta sześć wsi, a mianowicie: Stobiecko - Szlacheckie,
Stobiecko – Miejskie, olbrzymia wieś w pobliżu plantu kolejowego
Bugowidzowi Rogatka pod Stobieckiem, Mudrowa i Wierzbica. Mówią, że te wsie
spalili Prusacy.
Rozwój Łódź – 10
listopada 1914
Łowicz – Kutno –
Koluszki – z kolei wiedeńskiej - „Warszawski
Dniewnik” donosi: … na odnodze Skierniewice – Granica, prawie
wszystkie dworce do Piotrkowa zostały przez Niemców spalone.
Ocalały jedynie budynki stacyjne w Babach, Rokicinach i Milanówku.
Najwięcej poniszczone zostały urządzenia kolejowe na węzłowej
stacji w Koluszkach i w Skierniewicach, gdzie Niemcy doprowadzili
swój wandalizm do szczytu, gdyż nie tylko popalili wszystkie
budynki kolejowe i centralizację zwrotnic oraz mosty, ale także
wysadzili w powietrze wszystkie zwrotnice oraz krzyżownice szyn i
rozjazdy. W Skierniewicach most
kolejowy prowizorycznie w ten sposób naprawiono, że na tymczasowym
fundamencie utworzonym ze związanych ze sobą belek żelaznych,
stawiono potężne kozły drewniane, dźwigające szyny.
Naprawa toru i urządzeń
kolejowych doprowadzona została pod Koluszki. Onegdaj o godz.4 m.50 nad
ranem, wypuszczony został z dworca kolei kaliskiej pierwszy pociąg
osobowy dla publiczności do Łowicza kaliskiego. Wczoraj pociągi
robotnicze dochodziły do Łodzi.
Łódź – Niemiecka
zemsta – Młyn – wojska niemieckie przy odwrocie z
okolic Łodzi popaliły wszystkie młyny, znajdujące się przy
drogach, którymi uciekano do „Vaterlandu”. I tak spalone zostały
dwa młyny w Zduńskiej Woli, jeden turbinowy w Lutomiersku, jeden w
Kwiatkowicach i jeden Wawrzeckiego w Szadku. Podczas przemarszu kolumny
austriackiej przez Szadek około wiatraku Dobrowolskiego, koń
oficera spłoszył się, ulększły się obracających śmigieł.
Młynarzowi rozkazano
zatrzymać wiatrak, gdy zaś ten wobec silnego wiatru nie mógł tego
uskutecznić, wiatrak podpalono, nie pozwalając nic z niego wynieść.Pocztówka zamieszczona powyżej, pokazuje teren wojny i zniszczenia w Prusach Wschodnich, jest warta pokazania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz