wtorek, 31 października 2017

Rogowiec - Kleszczów - Rodzina Mantyków - Nikodem - Leon - Janina - cz.1



Nikodem, właściwie Zenon, bo tak miał na pierwsze imię, chłopak z Rogowca. Bardzo ciekawa, zarazem troszeczkę tajemnicza postać, prawdę mówiąc nigdy nie wiedziałem kiedy się urodził. Do wczoraj, kiedy to jego małżonka Wiesia przysłała mi wspaniały skany i opis zdjęć, które Nikodem zbierał. Zbierał, gdyż odszedł na zawsze kilka lat temu, dokładnie 26 listopada 2013 roku. Miał 68 lat, pod koniec lata tego roku odwiedził mnie na mojej działce w Rogowcu. Spieszył się na autobus, wymieniliśmy kilka słów, informował mnie, że czuje się nie najlepiej, nie przypuszczałem jednak, że jest tak źle... Byłem na jego pogrzebie, spoczął na łódzkim cmentarzu..Był bardzo inteligentnym, także wykształconym człowiekiem. Wiem, że chodził do technikum mechanicznego w Łodzi na ulicy Nowotki (obecnie Pomorska). Mieszkał w tym czasie w Łodzi u moich wujków (Henryka i Jerzy Braun), którzy mieli wielki podziw za jego upór i pracowitość w nauce. Być może, nie zawsze był rozumiany, miał swoje poglądy, które nie wszyscy rozumieli.. Ja również bardzo go ceniłem.
O tym, że Nikodem zbierał zdjęcia, także stare dokumenty dowiedziałem się, kiedy odwiedziłem Rogowiec na początku września tego roku. Spotkałem się wtedy z Wiesią Siewierą (to nazwisko panieńskie), podała mi numer telefonu jego żony. Liczyłem, że to u niej zdobędę ciekawa zdjęcia, niestety nie miała takich, jednak podała mi wspaniały adres!
Piszę o Nikodemie nie tylko z tego powodu, dokładnie Zenon, Nikodem Mantyk wywodził się z licznej rodziny Mantyków, rodziny, która dominowała po 1945 roku w Rogowcu. Trzon tej rodziny tworzyli trzej Bracia: Bronisław, Zenon i Leon (1903-1978). Pamiętam ich wszystkich dość dobrze, jednak czas zaciera pamięć i obrazy.. Bronisław wraz ze swoją żoną Bertą mieli 6 dzieci (Maria, Henryka, Helena, Zdzisław, Eugeniusz i Kazimierz), Zenon z żoną Martą trójkę potomstwa (Jadwiga, Janek, Józef), Leon ze swoją żoną Janiną z domu Kasikowską (1903-1971) sześcioro potomstwa (dwójka córek - zmarły krótko po urodzeniu, Zdzisława, Ireneusz, Henryk i Nikodem). Więcej informacji podam w następnych częściach gdyż jest więcej ciekawych zdjęć, których nie jestem w stanie zamieścić w jednej części.

                                              Janina Mantyk z domu  Kasikowską (1903-1971) *

                                                           Leon Mantyk(1903-1978)**

                    

                                      Zenon, Nikodem Mantyk ur 14.09.1945 r zm. 26.11.2013 r

Pozwalam sobie na zamieszczenie krótkiego opisu-charakterystyki swoich teściów przesłanych przez Wiesię Mantyk: 
*- 

Janina Mantyk z domu Kasikowska, żona Leona Mantyka. Urodzona w 1903 roku, zmarła

02.06.1971 roku. Żyła 68 lat.

Mało ją znałam. Zmarła przed naszym ślubem, który odbył się 24.07.1971 roku w Łodzi.

Wiem tylko, że była znana z tego, że piekła pyszny, prawdziwy wiejski chleb, w piecu chlebowym na wiklinowych koszykach oraz robiła doskonałe masło w tzw. „kierzance” i biały ser. Masło zawsze było obłożone liśćmi chrzanu. Bardzo pracowita i oszczędna. To ciężka praca fizyczna na roli spowodowała, że pod koniec życia chodziła wsparta na kiju i pochylona.

Janina i Leon Mantyk mieli 4 dzieci:

1 Ireneusz Mantyk zm 06.01.1993 r

2 Zdzisława Mantyk zm 10.03.2006 r

3 Zenon, Nikodem Mantyk ur 14.09.1945 r zm 26.11.2013 r

4 Henryk Mantyk, najstarszy z nich, żyje we wsi Rogowiec.

Były jeszcze dwie córki (imion nie znam), które zmarły niedługo po urodzeniu.
 



**  -

Leon Mantyk, mój teść. Urodzony w 1903 roku ( tylko tyle wiem. Myślę, że Nikodem znał pełną datę urodzenia swojego ojca ale ja nie.). Zmarł  25.12.1978 roku, żył 75 lat.

Był długoletnim sołtysem wsi Rogowiec, również podczas II wojny światowej. Po nim sołtysem został jego syn Henryk Mantyk.

Mój teść to ciekawa postać. Wiem, że współpracował z partyzantami i pomagał im m. in dostarczając prowiant.

Był serdecznym, ciepłym i dobrym człowiekiem. Takim pozostaje w moich wspomnieniach. Warto byłoby dowiedzieć się o nim więcej.

Oczywiście, postaram się jak najszybciej uzupełnić informacje!

           

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz