piątek, 6 maja 2016

Bukowiec - Cmentarz ewangelicki - Zniszczony grób

Po ponad 4 godzinnej nasiadówce na Sesji Rady Gminy, pojechałem bezpośrednio na spotkanie Klubu Seniora. Tematy na Sesji były dla mnie mocno kontrowersyjne, moja adrealina była mocno podwyższona, więc o 16,oo pojechałem na cmentarz. Kiedyś jak miałem podobne nastroje, wędkowanie uspakajało mnie, teraz uspakajam się na cmentarzu...
W tej części cmentarza pozostało kilka kwater grobowych, które przysparzają największe trudności.
Rozkopane, zdewastowane, pobojowisko...

Zdjęcie pokazuje obraz zniszczeń, z lewej strony podwójna kwatera grobowa, rozkopana, betonowe ramy i słupki porozrzucane... Podobnie jest z grobem na wprost taczki. Tym grobem chcę zainteresować czytelników.

1. - 6 słupów betonowych, wymiar: wysokość 122 cm, kwadrat 24x24 cm, trzy otwory o średnicy
       35 mm.
 2. - Rama grobowa o wymiarach: 125x300 cm, grubość ramy 15 cm.
Jeszcze w 1995 roku groby widoczne na pierwszym zdjęciu były ogrodzone metalowym płotem,
widoczne na słupie trzy otwory mocowały poziome kwadratowe sztangi o wym.20,x20mm., do których były przymocowane pionowo pręty o tej samej grubości.. W tym czasie od północnej strony cmentarza, graniczył skup złomu Gminnej Spółdzielni. Osiłki potrzebujący pieniędzy na wino, niszczyli metalowe parkany, którymi ogrodzone było wiele grobów na tym cmentarzu i dostarczali do skupu..., nikomu to nie przeszkadzało! Prawdopodobnie młotami niszczyli betonowe słupki aby wydobyć metal, znaczna część słupków jest połamana. Próbowałem jeden ze słupów postawić, niestety.., zbyt ciężki! Krótko przed moim powrotem do domu odwiedziła mnie Halinka z córką Roksaną, to oni znaleźli moje zagubione przed paroma dniami klucze. Przejeżdżała, widziała, że jestem więc wstąpiła i postanowiła postawić jeden ze słupków ! Nie miałem wyjścia, ponad 100 kilowy beton stanął na nogi! Szczuplutka, drobniutka a heros kobieta!

                      Ten słupek postawiliśmy w pionie, jak połączyć razem inne z nich, muszę się
                      mocno zastanowić.
Miałem wielkie szczęście, przy odkopywaniu słupka znalazłem część metalowego ogrodzenia, widoczna na pręcie zaprawa mocująca do słupka!

                                       Długość pionowego elementu 55.0 cm, poziom 13 cm.
Zapomniałem, dzisiaj posprzątałem spory teren z drobnych gałązek, liści i korzeni, dokładnie 10 taczek! Wystarczy!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz