czwartek, 21 lutego 2019

Kresy - Litwa - Wilkomierz - Onikszty - Kowno - Judaika - Paszport - 1917

     Następny z dokumentów - paszportów z mojego archiwum. Podobny wstawiłem na blogu w lutym 2017 roku. 

Kresy - Litwa - Wilkomierz - Judaika - Królewiec - Paszport - 1917

Kupiłem go także, za całkiem sporą sumkę w Łodzi, w sklepie z antykami. To było kilkanaście lat temu, nie wiem jakim cudem znalazł się na terenie Łodzi. Myślę, ze to pozostanie niewyjaśnioną tajemnicą, pozostaje mi jedynie prezentacja tego bardzo ciekawe dokumentu. Urodzony w 1839 roku w Oniksztach* i mieszkający w Wilkomierzu (miasto położone w środkowej Litwie, 60 kilometrów od Wilna) pan Judelewicz (nie jestem w stanie odczytać imienia). Ciekawy dokument, nie spotkałem się z takimi formatami zdjęć.

* - Wikipedia:
Onikszty (Lit. Anykščiai ) - miasto w północnej Litwie (100 km od Wilno), nad rzeką Świętą. 9 tys. mieszkańców (2017) - zdecydowaną większość stanowią Litwini. 
Pierwsza wzmianka o mieście pochodzi z 1440 r (lub 1422). W XVI w. w mieście dwór zbudował Mikołaj Radziwiłł. Największy rozwój Onikszty przeżywały w pierwszej połowie XIX w. - wybudowano kościół i dwie synagogi. Z 1873 pochodzi natomiast cerkiew prawosławna św. Aleksandra Newskiego.
Niedaleko miasteczka toczono walki podczas powstania styczniowego i listopadowego, a w samej miejscowości działała wytwórnia powstańczej broni. W 1902 powstała elektrownia wodna. W 1908 przebudowano miejscowy kościół (wybudowany w XVIII w.) pw. św. Mateusza na styl neogotycki. Świątynia ta jest najwyższym kościołem na Litwie - sięga 79 m. W trakcie II wojny światowej Niemcy zabili w Oniksztach ok. 1,5 tys. mieszkańców, głównie Żydów.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz