Podpułkownik Henryk Świetlicki - Pierwszy Obywatel Pabianic - Legiony Polskie - cz.3
W tym opracowaniu posłużyłem się dokumentami z trzech źródeł:
1. Historią Szkoły w I Liceum w Pabianicach *
2. Dokumentami Rodziny Świetlickich
3. Świadectwami szkolnymi z moich zbiorów.
Zamieszczam opracowanie :
" Rozwój
przemysłu w Pabianicach, częstsze stosowanie maszyn, zmuszał
fabrykantów do zatrudniania wykwalifikowanych robotników. Należało
więc stworzyć dla nich szkoły. Pierwszą była elementarna,
utworzona w 1886 r. przez Towarzystwo Akcyjne Krusche i Ender dla
pracujących w fabryce małoletnich robotników. W tym samym
czasie
powstała także dwuklasowa szkoła żeńska. Pabianice miały
charakter przemysłowo - handlowy, wzrastała liczba mieszkańców,
brakowało wykwalifikowanych kadr dla przemysłu, handlu i
administracji. Przemysł włókienniczy potrzebował nie tylko
robotników, ale także ekonomistów,
kupców i księgowych. Dzieci coraz zamożniejszych obywateli miasta
musiały uczęszczać do średnich szkół w Łodzi, co przy braku
komunikacji tramwajowej i kolejowej było bardzo uciążliwe.
Dlatego też w 1896 r. zrodził się pomysł uruchomienia szkoły
handlowej.
Wybrano
komitet organizacyjny i opracowano Statut 7-mio Klasowej Szkoły
Handlowej. Na jej czele stała Rada Opiekuńcza z Oskarem Kindlerem
jako przewodniczącym, która rozporządzała funduszami i majątkiem
placówki. Na siedzibę szkoły przeznaczono trzypiętrowy
budynek
przy ulicy Pułaskiego 14 [ dawniej Długiej ], który wyremontowano
i wyposażono w sprzęt i pomoce naukowe. Szkoła posiadała 13
pomieszczeń i 2 mieszkania dla pracowników.
Uczniowie
płacili za naukę, ale kwoty nie były wystarczające, toteż
członkowie Rady - pabianiccy przemysłowcy - często pokrywali
deficyty z własnych środków. We wrześniu i październiku 1898 r.
odbyły się pierwsze egzaminy wstępne do Miejskiej Szkoły
Handlowej. Przyjęto 132 uczniów do czterech klas. Uroczyste
otwarcie szkoły nastąpiło w dniu 02.10.1898 r. Kilkanaście
miesięcy później otworzono Handlową Szkołę Żeńską -
przyjęto 57 uczennic. Pierwszym dyrektorem obu placówek został
Aleksander Lubański. Pierwsza matura odbyła się w roku szkolnym
1903/1904. Wśród uczniów przeważały dzieci zamożnych rodziców,
ale stosowano też szeroko pomoc materialną i finansową dla
zdolnych, ale biednych dzieci, które stanowiły przeciętnie 15 %
uczących się. Szkoła w zamierzeniu władz rosyjskich miała
oprócz kształcenia kadr, przyspieszyć rusyfikację, jednak wbrew
tym oczekiwaniom stała się propagatorką kultury, języka
polskiego i narodowych tradycji.
Młodzież grupowała się w tajne organizacje niepodległościowe. Działalność ta przybrała na sile w 1905 roku, kiedy to cały kraj ogarnął entuzjazm, pojawiła się nadzieja na przywrócenie swobód narodowych. Uczniowie starszych klas strajkowali, domagając się zmiany języka wykładowego z rosyjskiego na polski. Osiągnięto to w styczniu 1906 r. Pociągnęło to za sobą również zmiany kadrowe - wyjechała większość Rosjan, nowym dyrektorem został Henryk Lipski. W tym samym czasie stopniowo zaczęto wprowadzać koedukację, łącząc klasy męskie i żeńskie. Proces ten został zakończony w roku szkolnym 1911/12. Koedukacja okazała się
Świadectwo Szkoły Handlowej z roku 1911, na nazwisko Biskupski Czesław |
Młodzież grupowała się w tajne organizacje niepodległościowe. Działalność ta przybrała na sile w 1905 roku, kiedy to cały kraj ogarnął entuzjazm, pojawiła się nadzieja na przywrócenie swobód narodowych. Uczniowie starszych klas strajkowali, domagając się zmiany języka wykładowego z rosyjskiego na polski. Osiągnięto to w styczniu 1906 r. Pociągnęło to za sobą również zmiany kadrowe - wyjechała większość Rosjan, nowym dyrektorem został Henryk Lipski. W tym samym czasie stopniowo zaczęto wprowadzać koedukację, łącząc klasy męskie i żeńskie. Proces ten został zakończony w roku szkolnym 1911/12. Koedukacja okazała się
korzystna
pod względem wychowawczym, naukowym i finansowym. Dziewczęta
stanowiły 1/3 , a chłopcy 2/3 uczniów. Pomimo tych działań
oszczędnościowych rósł udział sponsorów w finansowaniu szkoły
- 55 % kosztów ponosili uczniowie, natomiast 45 % pabianickie firmy,
a zwłaszcza
Krusche i Ender oraz R. Kindler i R. Saenger. Wraz z przekształceniem
szkoły rosyjskiej na polską zmienił się skład narodowościowy:
Polacy stanowili teraz ok. 70 % uczniów, a
Niemcy i Żydzi po ok. 15 %. Absolwenci często kontynuowali naukę
nie tylko w kraju, ale też za granicą, np. we Fryburgu w
Szwajcarii, Nancy we Francji, na Politechnice Lwowskiej i innych
znanych uczelniach. W szkole polskiej bardziej interesowano się
rozwojem fizycznym. Lekcje gimnastyki, oddzielnie dla chłopców i
dziewcząt, odbywały się codziennie po południu – najpierw w
wynajmowanych pomieszczeniach, a od 1912/13 roku we własnej sali
gimnastycznej. W latach
poprzedzających I wojnę światową w szkole rozpoczęły
działalność liczne tajne organizacje niepodległościowe m.in.
Zarzewie i Skauting[1912/13]. I wojna światowa przyniosła
Pabianicom nieszczęście. W pierwszych miesiącach walk niemiecko -
rosyjskich miasto kilkakrotnie przechodziło z rąk do rąk.
Ostatecznie Niemcy zajęli je
w grudniu 1914 r. i pozostali w nim do końca wojny. Z powodu wyjazdu
lub powołania do armii rosyjskiej większości personelu
nauczycielskiego Szkoła Handlowa w roku szkolnym 1914/15 była
nieczynna.
Dzięki staraniom dyrektora Henryka Lipskiego i pracownikom
Dzięki staraniom dyrektora Henryka Lipskiego i pracownikom
administracji
udało się uchronić budynek i wyposażenie przed dewastacją i
rabunkiem. W gmachu szkoły w czasie wojny mieścił się szpital,
następnie poczta i składy wojskowe. Władze okupacyjne, w wyniku
zaangażowania się Rady Opiekuńczej, zezwoliły na ponowne uruchomienie
szkoły w roku szkolnym 1915/16. Upadek życia gospodarczego wpłynął
na zubożenie ludności.
Wielu rodzicom magistrat udzielał pożyczek na opłacanie czesnego, które zresztą zostało znacznie obniżone. W roku szkolnym 1916/17, w celu uzyskania dla abiturientów prawa wstępu na Uniwersytet i Politechnikę Warszawską, przekształcono za zezwoleniem władz okupacyjnych Szkołę Handlową na 8-io klasową Szkołę Realną. Poczyniono duże zmiany w programie nauczania, likwidując obowiązkowe nauczanie przedmiotów handlowych.
Wskutek wprowadzenia klasy ósmej oraz nieczynności części innych szkół średnich, zwiększyła się liczba uczniów do ok. 450-u. W czasie wojny zrezygnowano z egzaminów przejściowych z klasy do klasy, promocja odbywała się na podstawie stopni rocznych. W roku 1917 ograniczono również ilość egzaminów maturalnych. W szkole półlegalnie, ale aktywnie działała drużyna skautowa. Kolportowano pisma z Krakowa i Warszawy, organizowano zbiórki w Lasku Miejskim i lesie w Chechle, prowadzono szkolenie wojskowe i ideowe. Wielu uczniów wstąpiło do Legionów, wielu z tych co zostali w Pabianicach służyło w Polskiej Organizacji Wojskowej. Wieczorem 10 listopada 1918 r. pabianiczanie, w tym uczniowie klas starszych Szkoły Realnej, zebrali się w Domu Ludowym, gdzie opracowano plan rozbrajania Niemców. Uczniowie klas VII i VIII zajęli budynek pocztowy, współuczestniczyli w opanowaniu fabryk i dworca kolejowego, rozbrajali okupantów.
Jednak szkoła nie przestawała pełnić swojej funkcji, nauka w klasach młodszych odbywała się normalnie, a w klasach starszych zajęcia wznowiono po feriach Bożego Narodzenia....”
Oryginalne dowody wpłaty na nazwisko Henryka Świetlickiego. |
Wielu rodzicom magistrat udzielał pożyczek na opłacanie czesnego, które zresztą zostało znacznie obniżone. W roku szkolnym 1916/17, w celu uzyskania dla abiturientów prawa wstępu na Uniwersytet i Politechnikę Warszawską, przekształcono za zezwoleniem władz okupacyjnych Szkołę Handlową na 8-io klasową Szkołę Realną. Poczyniono duże zmiany w programie nauczania, likwidując obowiązkowe nauczanie przedmiotów handlowych.
Wskutek wprowadzenia klasy ósmej oraz nieczynności części innych szkół średnich, zwiększyła się liczba uczniów do ok. 450-u. W czasie wojny zrezygnowano z egzaminów przejściowych z klasy do klasy, promocja odbywała się na podstawie stopni rocznych. W roku 1917 ograniczono również ilość egzaminów maturalnych. W szkole półlegalnie, ale aktywnie działała drużyna skautowa. Kolportowano pisma z Krakowa i Warszawy, organizowano zbiórki w Lasku Miejskim i lesie w Chechle, prowadzono szkolenie wojskowe i ideowe. Wielu uczniów wstąpiło do Legionów, wielu z tych co zostali w Pabianicach służyło w Polskiej Organizacji Wojskowej. Wieczorem 10 listopada 1918 r. pabianiczanie, w tym uczniowie klas starszych Szkoły Realnej, zebrali się w Domu Ludowym, gdzie opracowano plan rozbrajania Niemców. Uczniowie klas VII i VIII zajęli budynek pocztowy, współuczestniczyli w opanowaniu fabryk i dworca kolejowego, rozbrajali okupantów.
Jednak szkoła nie przestawała pełnić swojej funkcji, nauka w klasach młodszych odbywała się normalnie, a w klasach starszych zajęcia wznowiono po feriach Bożego Narodzenia....”
* Tekst autorstwa Waldemara Borynia - www.lo1pab.nazwa.pl/index.php?view...id=1%3Ahistoria...2
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz