sobota, 21 listopada 2015

Łódź - Marsze propagandowe - ZMP - ok.1948-55 - cz.1

Przypadkiem "zahaczyłem" dzisiaj w ten deszczowy dzień, na Pchli Targ na Bałuckim Rynku. Nie spodziewałem się znaleźć żadnych rewelacji. Na jednym ze stoisk zobaczyłem 20 zdjęć małego formatu przedstawiających Łódź z przełomu lat 40-50 XX wieku. Z opowieści moich rodziców słyszałem o tych " patriotycznych spędach" mieszkańców.
Czasy stalinowskie, bierutowskie, gomułkowskie... Spędzano na ulice robotnice i robotników zakładów przemysłowych, aby protestowali przeciwko kapitalizmowi, imperializmowi i wszystkiemu co zachodnie !. Dlatego te zdjęcia kupiłem natychmiast i to za niewielką kwotę pieniędzy. Zamieszczę większość z nich na moim blogu. Z moich lat szkolnych pamiętam jak zapisywano nas na marsze pierwszomajowe. W dniu takiego święta ustawiano nas w bocznych uliczkach ze szturmówkami, flagami, czekaliśmy na włączenie do głównego pochodu. Nigdy nie dotrwałem do ostatniej fazy, uciekałem, raz czy dwa miałem obniżone stopnie z historii czy zachowania...

Na zdjęciu główna trybuna partyjniaków łódzkich, defilują przedstawiciele Związku Młodzieży Polskiej - ZMP.
Związek Młodzieży Polskiej (ZMP) – młodzieżowa organizacja ideowo-polityczna, działająca w Polsce w latach 1948-1957 i wzorowana na radzieckim Konsomole. Powołana została przez rządzących krajem komunistów do realizowania polityki ich partii wobec młodzieży, służyła indoktrynacji młodych, kształceniu nowych kadr dla władzy oraz pomocy w przebudowie społeczeństwa na modłę komunistyczną. Stanowiła jeden z symboli polskiego stalinizmu.*


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz