wtorek, 23 lutego 2016

Ewcin - Gmina Będków - Cmentarz ewangelicki - Luftwaffe.

Ewcin – wieś w Polsce położona w województwie łódzkim, w powiecie tomaszowskim, w gminie Będków. W latach 1975-1998 miejscowość administracyjnie należała do województwa piotrkowskiego.*
 
Niewielka wieś w gminie Będków. Wcześniej pisałem o katastrofie niemieckiego bombowca który spadł na terenie Będkowa w 1943 roku. Pilot Luftwaffe i kobieta nawigator ponieśli śmierć w płomieniach wraku. Z relacji świadków zostali pochowani na ewangelickim cmentarzu w Ewcinie. W dniu wczorajszym, tj. 22 lutego wybrałem się na poszukiwania ich grobów. Słyszałem co prawda od mojego kolegi Andrzeja Nitka, że pozostały jedynie resztki tego cmentarza, jednak chciałem osobiście przekonać się w jakim on jest stanie. Wstąpiłem do jednego z przedwojennych domów i spytałem właścicielkę, gdzie dokładnie leży ten cmentarz. Troszkę zdziwiona powiedziała, że nie daleko kapliczki w pobliskich brzózkach znajdę resztki grobów. Jeszcze kilka lat temu nieżyjąca już mieszkanka Ewcina opiekowała się tym cmentarzem, ale po jej śmierci już nikt nie interesuje się tym miejscem. Ponad 30 minut zabrało mi szukanie, troszkę żałowałem, że w końcu je odnalazłem..., widok przeraził mnie !
Na terenie ponad 2.000 metrów kwadratowych odnalazłem ślady trzech grobów. Granice cmentarza są widoczne po granicznych groblach, wejście na cmentarz uwidaczniają kawałki betonowych słupków.
 
                              Resztki słupków bramy cmentarnej....
 
                          Widoczne graniczne groble ewcińskiego cmentarza.

Jedyny zachowany grób pochodzi z 1971 roku, pochowani są w nim ostatni mieszkańcy Ewcina pochodzenia niemieckiego, rodzina Szymor. Otrzymałem sprzeczne informacje o potomkach tej rodziny, napotkani dwaj mieszkańcy Drzazgowej Woli stwierdzili, że w Ewcinie mieszka córka, natomiast Andrzej Nitek stwierdził, że syn wyjechał do Niemiec na stałe dawno temu i nikt z potomków tej rodziny nie mieszka w Polsce.
Postaram się następnym razem popytać dokładniej miejscowych mieszkańców, może uzyskam nowe informacje.

                                         Grób rodziny Szymor.

                                 Betonowa rama grobu bez nagrobka.

                      Porzucony w narożniku cmentarza betonowy krzyż.

                  Częsty widok przy cmentarzach ewangelickich, sterty śmieci.....

Niestety, nie znalazłem śladu grobów poległych lotników Luftwaffwe, także innych ...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz