poniedziałek, 27 marca 2017

Rajd rowerowy "Szlakiem cmentarzy ewangelickich" - Brzeziny - Cmentarz wojenny - 26.03.2017 - cz.2

Cmentarz ewangelicki w Brzezinach robi wrażenie, piękny zabytek z I połowy XIX wieku. W tym przypadku, słowo "wrażenie" ma dwa znaczenia.., to pozytywne: piękno i powierzchnia, negatywne: to stan, zniszczenie, brak jakiejkolwiek tablicy informującej ...
Szukałem na Google informacji, ręce opadają.. najobszerniejszą informację znalazłem pod:

Brzeziny - Cmentarz ewangelicki. Atrakcje turystyczne Brzezin ...www.polskaniezwykla.pl › ciekawe miejsca › zabytki: cmentarze różnych wyznań

......W miejscowości Brzeziny, przy szosie prowadzącej do Łowicza przez Szymaniszki - Henryków - Kołacin - Kołacinek znajduje się zaniedbany, zarośnięty i wygląda na to, że przez wszystkich zapomniany cmentarz ewangelicki z przełomu XIX i XX wieku. Położony jest przy ulicy Wojska Polskiego. Znajdują się na nim mogiły żołnierzy niemieckich poległych podczas I wojny światowej, w trakcie bitwy pod Brzezinami z Rosjanami. Znaczna część nagrobków jest zniszczona, jak również mur cmentarny, którym został otoczony w roku 1870.
W styczniu 1945 roku radzieckie czołgi spowodowały jego znaczne zniszczenie, robiąc wyrwy w murze, które do dziś można "podziwiać"....

Pierwszym etapem Rajdu było zwiedzanie tego cmentarza. To co rzuciło mi się w oczy, to groby żołnierzy z 1914 roku, dobrze widoczne, wyrównany teren, ładna trawa.. Taka oaza wśród chaosu, śmieci, krzaków...
Zadałem pytanie dyrektorowi Muzeum w Brzezinach, panu Pawłowi Zybale który bardzo ciekawie opowiadał o wielokulturowości, osadnictwie i historii Brzezin. Spytałem, kto jest właścicielem tego obiektu. Okazało się, że jest nim Parafia Ewangelicko-Augsburska św. Mateusza w Łodzi
ul. Piotrkowska 279/283, 90-457 Łódź. Temat pozamiatany, wielokrotnie kontaktowałem się z tą parafią, nie byłem i nie jestem zadowolony. Rozumiem, że brak pieniędzy ma znaczenie, jest coraz mniej wyznawców, nie rozumiem jednak braku zainteresowania, monitowania, pisania do Urzędów o pomoc. Słyszałem za każdym razem, my nic nie możemy, nie mamy siły przebicie, klimat nie ten..., można i tak. Boli mnie, że Urząd Miasta Brzeziny nie poczuwa się do moralnej odpowiedzialności, nie potrafi zorganizować grup społecznych, nie zawsze są potrzebne nakłady finansowe....

              Pan Paweł Zybała opowiada o historii Brzezin i o cmentarzu ewangelickim.

Kończąc wątek tego cmentarza w tej części, zwróciłem uwagę, że groby wojskowe, przepisami prawa i opieką ze strony Stowarzyszeń, są w większości zadbane i widoczne jak w tym przypadku.

                                                 Oaza................

                                                          Cmentarz cywilny...........                               

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz