czwartek, 30 marca 2017

Rajd rowerowy "Szlakiem cmentarzy ewangelickich" - Andrespol - Jan Krause - ul. Krótka - 26.03.2017 - cz.7

Następnym etapem w Andrespolu była malutka i w dosłownym tego słowa znaczeniu, ulica Krótka.
Zadbana ulica, ładne domki jednorodzinne, piękne ogrody, sielskie życie. Kryje w sobie dość smutną historię..., po zakończeniu okupacji, na tej ulicy znajdował się kościół ewangelicki, szkoła-dom dla pastorów i cmentarz ewangelicki. Niestety, pomimo moich starań i poszukiwań, nie znalazłem żadnych dokumentów, zdjęć  dotyczących tych obiektów. Tylko z ustnych przekazów dowiedziałem się, że kościół został rozebrany krótko po wojnie. Pozostał budynek, którego właścicielem został znany lekarz, który miał swoją praktykę w Ciechocinku, kilkanaście lat temu sprzedał całą posiadłość. Rozmawiałem z obecnym właścicielem, wnętrze budynku nie przypomina starej szkoły, jednak w piwnicach, są metalowe szyny z napisami niemieckimi przypominającymi kto budował ten dom. Niewiele dowiedziałem się o cmentarzu.., jedna z zasłyszanych opowieści opowiada, że ktoś kupił ten cały teren, wykopywał szczątki, spakował do worków i nocą wywoził..., nagrobki także zniknęły... Ile w tym prawdy nie potrafię powiedzieć, chciałbym wierzyć, że wszystko było tylko wymysłem.... Obecnie na terenie cmentarza stoją ładne domy, jeszcze ładniejsze ogródki...






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz