środa, 6 grudnia 2017

Piotrków - Ochronka - Żydzi - Judaika - Zofia Russ Reingold - Archiwum


Wczoraj zamieściłem na moim blogu materiał o Ochronce w Brzezinach. Bardzo szybko dostałem wiadomość od mojej przyjaciółki Zofii Russ Reingold, która miałem przyjemność poznać podczas jej wizyty z grupą mieszkańców Izraela w Bełchatowie. Wtedy, od pierwszego wejrzenia zaprzyjaźniliśmy się, odbyliśmy bardzo interesującą rozmowę. Dowiedziałem się, że urodziła się w Piotrkowie, że "dobrowolnie" wraz ze swoją rodziną "wyemigrowała" do Izraela.. jej cudowna POLSZCZYZNA  zaskoczyła mnie, jak również moją żonę! Nic nie zapomniała, jej polskość promieniała z jej sylwetki!

      Zosia w towarzystwie wnuczki i syna na terenie cmentarza żydowskiego w Bełchatowie.

Wczoraj prosiła mnie o pomoc:
" Czytalam teraz na Twym blogu Ochronka !! ciekawe ,tym wiecej bo moja Mama z braciszkiem Wychowali sie w Ochronce w Piotrkowie Tryb. Czy mozesz cos o tej ochronce znalezc...na cmentazu w Piotrkowie pochowana jest ich Matka < moja babcia.to byl powod naszego przyjazdu ja ,syn i wnuczka .Poznales"
Nie mogłem czekać, mam obecnie wypełniony czas w 100 %, ale musiałem poszukać w archiwach. W internecie znalazłem niewiele. Potrzeba troszeczkę czasu, liczę, że znajdę właściwe dokumenty. Obecnie prezentuję te z lat 1917-18.
Kochana Zosiu, możesz liczyć na mnie!
Może udostępnisz zdjęcia Twoich przodków, mój BLOG byłby bardzo dumny!




   " Przy naszem Towarzystwie istnieje też herbaciarnia od wybuchu wojny, która wydała w roku 1917 - 1500 herbat z chlebem Dziennie, w roku 1918 i w obecnym roku wydają po 800 porcji dziennie. Nasze wszystkie obiady i herbaty z chlebem są bezpłatne. Dla zwalczania chorób epidemicznych , przy Gminnym Zakładzie Kąpielowym utworzona została pralnia ludowa, pod naszym Zarządem w której biedacy otrzymują bezpłatnie mydło i gorąca wodę do prania, również Towarzystwo nasze udziela bezpłatne kąpiele."


" Prócz wyżej wymienionych pod nr.10 dwóch kuchni, Komitet Ratunkowy m.Piotrkowa utrzymuje jeszcze herbaciarnię. Ilość funkcjonariuszy w tej herbaciarni stanowi 3 osoby.
Ilość herbat wydanych w 1917 r. - 132133.
Ilość herbat wydanych w 1918 r. - 113033
Przewodniczący Komitetu Pomocy m. Piotrkowa.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz