Książkę Otto Heike 150 LAT SCHWABENSIEDLUNGEN IN POLEN 1795-1945 otrzymałem wraz z dedykacją Ericha Kühlera, urodzonego przed wojną w Bukowcu, podczas jego wizyty 22.5.2018 roku. Nie przypuszczałem, że nie będę mógł się z nią rozstać, ponad 400 stron ze szczegółowym opisami historii szwabskich wiosek z łódzkiego okręgu. dzisiaj znalazłem w Kulturportal Ost, życiorys wspomnienie o Otto Heike, cudowny życiorys, cudownego krzewiciela kultury i historii., chłopaka z Chojen. Oto wersja po Polsku dla Państwa:
Publizist, Schriftsteller, Heimatforscher * 1901, 11.02.Lodz/Polen † 1990, 13.10.
Bild: Archiv der Deutschen aus Mittelpolen und Wolhynien, Mönchengladbach.
Źródło:
Heike, Otto - Kulturportal West Ost
https://kulturportal-west-ost.eu › hei.
W kołysce Otto Heike, która stała w domu garbarza Friedricha Heike
w Łodzi, nie było patentu na wielkość syna. Miał stać się tym,
co reprezentował w późniejszym życiu, całkowicie na swój
sposób. Samodzielny człowiek w najprawdziwszym znaczeniu tego słowa
ukutego w Ameryce! Ale podczas gdy w stanach amerykańskich termin
ten jest stosowany głównie do mężczyzn, którzy odnieśli wielki
sukces w biznesie, przypadek Heike jest człowiekiem o charakterze
intelektualnym, naukowym i politycznym.
Bo: co mogłaby
dać niemiecko-rosyjska miejska szkoła podstawowa w Łodzi, skoro
ten rodzaj nauki skończył się już w wieku trzynastu lat, gdy
wybuchła I wojna światowa. Podczas praktyki jako zecer w „Deutsche
Lodzer Zeitung” w latach 1915-1919 brał także udział w kursach
wieczorowych. W 1920 roku 19-latek rozpoczął rekrutację do Wojska
Polskiego, która została przedłużona przez zawirowania wojny
bolszewickiej do grudnia 1923 roku.
W tamtych latach mniej
uprzywilejowany młody człowiek szukał ochrony u socjaldemokratów
i w 1926 r. znalazł pole do działania jako redaktor w „Deutsche
Volkszeitung”, wydawanym przez Niemiecką Socjalistyczną Partię
Robotniczą Polski (DSAP).
Dalsze kursy szkoleniowe w
Niemieckim Instytucie Studiów nad Prusami w Berlinie pod koniec 1930
roku uczyniły z Heike wykwalifikowanego dziennikarza, który
następnie został wolnym strzelcem w biurze prasowym zajmującym się
lokalnymi i biznesowymi wiadomościami.
Zbiór czasopism i
broszur, które gromadził od lat, skłonił go do badań nad lokalną
historią, a już w 1927 r. na Chojnach pod Łodzią pojawił się
pierwszy poważny traktat o lokalnej historii. Pragnienie poszukiwań
zaprowadziło go także do Archiwum Miejskiego w Łodzi, Archiwum
Kościelnego Polski Centralnej i Archiwum Państwowego w
Warszawie.
Artykuły o historii lokalnej pojawiały się
pod pseudonimem Wilhelm Friedrich w łódzkich „Freie Presse”,
„Neue Lodzer Zeitung”, „Volksfreund”, w kalendarzach i innych
magazynach. W styczniu 1939 r. Heike został redaktorem „Neue
Lodzer Zeitung”.
W latach trzydziestych Heike
energicznie opowiadał się za interesami szkół niemieckich w
centralnej Polsce, a zwłaszcza w Łodzi. Kilka jego publicznych
wystąpień, czy to jako dziennikarza, czy lidera partii (do 1936 r.
Heike należał do najbliższego kręgu DSAP wokół Arthura Kroniga,
Emila Zerbe i Gustava Ewalda), przyniosło mu procesy i wyroki
sądowe.
Po wybuchu II wojny światowej i zajęciu Łodzi
przez wojska niemieckie Heike powierzono kierowanie archiwum miejskim
Łódź-Litzmannstadt. W tym czasie Archiwum Biskupie i Archiwa
Diecezjalne Kościoła rzymskokatolickiego w Łodzi zostały przejęte
przez archiwa miejskie, co zapewniło zabezpieczenie tych
archiwów.
Pod koniec wojny Otto Heike zdołał sprowadzić
swoją rodzinę do Poczdamu. Tam został szefem biura
prasowo-statystycznego w urzędzie policji kryminalnej rządu
stanowego.
Druga ucieczka w przeciągu dwóch lat
ostatecznie wyprowadziła go ze Strefy Radzieckiej do Niemiec
Zachodnich, gdzie pracował najpierw w Hanowerze, a następnie w
latach 1948-1954 w Bonn jako redaktor miesięcznika SPD „Sopade”
na łamach SPD. Wydawnictwo „Neuen Vorwärts”
Będąc
od lat dwudziestych ściśle zaangażowany w public relations, Heike
nie ograniczał się do swojej działalności zawodowej w Hanowerze i
dołączył do komitetu pomocy Niemców ewangelicko-luterańskich z
centralnej Polski w okresie obowiązywania zakazu koalicji dla
wypędzonych. Kiedy zakaz koalicji upadł, został współzałożycielem
i zastępcą rzecznika narodowego reprezentacji kraju związkowego
Weichsel-Warthe w 1949 roku.
1 września 1956
roku Otto Heike został powołany do Ministerstwa Pracy i Spraw
Socjalnych w Nadrenii Północnej-Westfalii. Tutaj otworzyło się
przed nim szerokie pole pracy w dziale do spraw kulturowych
związanych z obszarami przesiedleńczymi. Mężczyzna, który przez
całe życie występował w obronie i zachowaniu niemieckich dóbr
kulturalnych, otrzymał teraz z urzędu zadanie opieki nad
wypędzonymi z NRD we wszystkich ich grupach i organizacjach w
najbardziej zaludnionym kraju Republiki Federalnej. .
Miesięcznik
„Der Wegweiser”, pismo poświęcone kwestiom przesiedleńców i
uchodźców, wydawane przez Ministerstwo Pracy i Spraw Socjalnych
Kraju Nadrenii Północnej-Westfalii, było współtworzone i
intensywnie promowane przez Heike. Wiele książek o kulturze z serii
Wegweisera powstało z jego inicjatywy.
Podczas swojej
pracy w Ministerstwie Pracy i Spraw Socjalnych Heike awansował do
Rady Rządu Wyższego w 1961 roku. „Wegweiser” zaświadcza Heike,
że „wielokrotnie próbował otrzymywać i gromadzić jak najwięcej
dowodów na osiągnięcia kulturalne NRD, jak to tylko możliwe, ale
nie tylko po to, aby były widoczne dla wysiedleńców i uchodźców,
ale także dla miejscowej ludności”. W tym kierunku prowadził
kampanię na rzecz rozszerzenia sponsoringu, odpowiedniego
zaprojektowania lokalnych salonów, lokalnych muzeów i lokalnych
archiwów.
W uznaniu zasług, Minister Pracy i Spraw
Socjalnych Nadrenii Północnej-Westfalii awansował Otto Heike na
stanowisko dyrektora rządu w 1965 roku.
Heike stworzył
nieśmiertelny pomnik Niemcom z centralnej Polski i Wołyniu,
zakładając w Mönchengladbach „Archiwum Niemców z Centralnej
Polski i Wołynia”. Jest to skarbnica dla miejscowych badaczy i
rodaków pracujących naukowo ze względu na skarby archiwalne, ale
także ze względu na dużą ilość tradycyjnych przedmiotów, które
Heike gromadziła przez dziesięciolecia i do których przyczyniła
się duża liczba rodaków.
Również dzięki inicjatywie
Otto Heikesa zasponsorowanie Niemców z łódzkiego okręgu
przemysłowego przez Radę Miejską Mönchengladbach 18 listopada
1963 roku.
Dosł .: 115 lat walki o szkołę niemiecką w
Litzmannstadt, 1940 r. - Neu-Schlesing. Niemiecka osada tkaczy lnu w
Litzmannstadt, 1940 r. - Pierwsza szkoła w Litzmannstadt, 1942 r. -
Pabianice. Życie, osiągnięcia i losy imigrantów niemieckich w
mieście włókienniczym w centralnej Polsce, 1965 r. - Fundacja
obywatelstwa niemieckiego w Polsce. W 100. rocznicę powstania
Niemieckiego Kolegium Nauczycielskiego w Warszawie / Łodzi
1866–1966, 1966. - Ozorków. Pierwsze miasto włókiennicze w
Polsce. Struktura imigrantów niemieckich sukienników i tkaczy, 1967
r. - Zgierz. Punkt wyjścia przemysłu włókienniczego w miastach
rządowych Polski. Rozwój niemieckich sukienników w Zgierzu
1969.
Prace: Prowincja Prusy Południowe. Rozwój Prus i
praca administracyjna w regionie Warty i Wisły 1793–1806, Marburg
1953. - Niemieckość w Polsce 1918–1939, Bonn 1955. - Niemiecki
system szkolnictwa w centralnej Polsce, Dortmund 1963. - Niemieckie
kolegium nauczycielskie w Centralnej Polska, Troisdorf 1963. - Rozwój
nadreńskich pionierów włókienniczych w centralnej Polsce, Neuss
1964. - Niemiecki ruch robotniczy w Polsce 1835–1945, Dortmund
1969. - Budowa i rozwój łódzkiego przemysłu włókienniczego,
Mönchengladbach 1971. - 150 lat Osadnictwo Szwabii w Polsce
1795–1945, Leverkusen 1979. - Mniejszość niemiecka w Polsce do
1939, Leverkusen 1985. - Życie na polsko-niemieckim polu napięć.
Wspomnienia niemieckiego dziennikarza z Łodzi, Essen 1989.
Zdjęcie:
Archiwum Niemców z centralnej Polski i Wołynia,
Mönchengladbach.
Edmund Effenberger
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz