poniedziałek, 23 stycznia 2017

Bukowiec - ul. Dolna 62 - Brójce - Gminna ewidencja zabytków - cz.1

Ochrona zabytków na terenie Polski wygląda źle, tym bardziej w mniejszych miejscowościach i gminach. Z przerażeniem widzę coraz częstsze rozbiórki zabytkowych drewnianych domów, zbudowanych w I połowie XX wieku, lub wcześniejszych. Nie dalej jak w ubiegłym tygodniu zniknął taki budynek na ulicy Dolnej w Bukowcu. Wyczyszczona działka, przygotowana do budowy nowego murowanego domu... Nikogo nie oskarżam, problem przerasta możliwości samorządów gminnych. Brak pieniędzy na renowację, zabezpieczenie zabytkowych domów. Budżet gmin jest jaki jest, wiem doskonale, bo sam jestem radnym. Także prywatni właściciele takich domów, nie są w stanie finansować kosztów remontu i zabezpieczenia, więc domy znikają w zastraszającym tempie. Gminna ewidencja zbytków jest farsą, zrobiona, bo takie nakazy przyszły z Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Łodzi... Ta nazwa tak wiele mówi..., utopia...
Dzięki przychylności Wójta Gminy Brójce i pracowników gminy, otrzymałem skany zdjęć zabytkowych budynków w Bukowcu. Dzisiaj zamieszczam pierwszy z nich. Ulica Dolna 62, poniemiecki drewniany dom, według informacji z karty, budynek powstał pod koniec XIX wieku.
Przez długie lata zamieszkiwała w nim rodzina Okłów, po ich śmierci, od wielu lat budynek nie jest zamieszkany. Dzisiaj skontaktowałem się telefonicznie ze spadkobiercą, przedstawiłem prośbę o możliwość zrobieniu zdjęć i zwiedzenia działki. Po bardzo miłej rozmowie, otrzymałem zgodę i propozycję, że mogę zabrać wszystko,  co może przydać się do Szkolnej Izby Regionalnej w Bukowcu! Nie potrzeba mi dwa razy powtarzać podobnych propozycji! Byłem, zwiedziłem, zdjęcia zrobiłem i zabrałem piękną kosę, z ręcznie robionym styliskiem! Dziękuję serdecznie, po odnowieniu, znajdzie dobre miejsce w szkole.

Bukowiec, ul.Dolna 62, stan na 27.12.2006 roku
Obecna funkcja    - budynek mieszkalny.
Materiał                - drewno.
Stan zachowania   - bardzo zły.
Własność              - prywatna.
Datowanie            -  koniec XIX wieku.

Stan obecny - agonalny, budynek niezamieszkany, dach nieszczelny, zarwany w części sufit, zawilgocony, zniszczenia 80%, grozi zawaleniem.
Budynek poniemiecki, brak danych o poprzednich właścicielach, w trakcie uzupełniania danych.

                                      Skan zdjęcia z Gminnej Ewidencji Zabytków - 2005




2 komentarze:

  1. http://dom.gratka.pl/tresc/407-68169263-lodzkie-bukowiec-dolna.html To może postoi dłużej bo trochę drogo za m2 .I budynek nie należy na pewno od kilku lat do państwa O.!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. ...."Przez długie lata zamieszkiwała w nim rodzina Okłów, po ich śmierci, od wielu lat budynek nie jest zamieszkany"...Ja nic nie pisałem, kto jest obecnie właścicielem...Informacja o rodzinie Okłów jest na tabliczce umieszczonej na budynku...

    OdpowiedzUsuń