niedziela, 8 stycznia 2017

Jauer - Jawor - Friedens Kirche - Kościół Pokoju - Cmentarz ewangelicki - cz.1

"...zdejm z nóg sandały swoje, bo miejsce, na którym stoisz, jest Ziemią Świętą".

W latach międzywojennych ukazało piękne wydanie rycin Paula Seiferta z Jawora (Jauer). Byłem szczęśliwym nabywcą tego materiału. Kupiłem je kilkanaście lat temu, obecnie przeglądając moje archiwa, znalazłem 6 z 12 rycin. Połowę z nich sprzedałem jeszcze w moim sklepie internetowym : Filatelista.de.
Bardzo zaciekawiła mnie rycina pokazująca Kościół Pokoju i cmentarz ewangelicki. Nigdy nie byłem w Jaworze, nie wiem, jaki jest stan obecny, więc nie chcę się rozpisywać w tym temacie. Znalazłem na Google informację, że ten cmentarz "w 1972 roku został zlikwidowany"....
Także na :www.polskaniezwykla.pl:
W Jaworze niewątpliwie najwspanialszym zabytkiem jest Kościoł Pokoju. Znajduje się on na terenie Parku Pokoju. Należy pamiętać, że do 1972 roku miejsce to było cmentarzem ewangelickim.
W roku 2005 postawiono tam tablicę pamiątkową w formie nagrobka informującą o fakcie istnienia tutaj wspomnianej nekropolii. Ufundował ją Burmistrz Miasta Jawora w 350. rocznicę wybudowania Kościoła Pokoju. Napisy mieszczące się na tablicy wykonano w trzech językach: polskim, niemieckim oraz angielskim. Jeden z nich głosi: "...zdejm z nóg sandały swoje, bo miejsce, na którym stoisz, jest Ziemią Świętą".*

Proszę czytelników o więcej informacji w tym temacie.



Prezentuję także drugą rycinę, związaną z tym temacie: Martinskirche Jauer (Kościół Św.Marcina) w Jaworze. Ciekawe, czy pomnik i płyty nagrobne, przetrwały do naszych czasów? Czy uszanowano choć, figurę Chrystusa???


*Materiał pochodzi:

Jawor - Park Pokoju - miejsce byłego cmentarza ewangelickiego ...

www.polskaniezwykla.pl › ciekawe miejsca › zabytki: cmentarze różnych wyznań

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz