środa, 17 października 2018

Bukowiec - Königsbach - Cmentarz ewangelicki - Kościół - Carmen Beret - Wizyta - cz.1


                 W dniu wczorajszym spotkałem się z Carmen Beret, córką Wilhelma Beret, który urodził się w Bukowcu - Königsbach w 1930 roku. Wilhelm wraz ze swoimi rodzicami opuścił swoje rodzinne strony na zawsze w 1946 roku. Wcześniej sporo korespondowaliśmy razem, rozmawialiśmy telefonicznie. Carmen pisała do mnie, że przyjeżdża do Polski ok.15 października, będzie również w Bukowcu... Nawaliłem, nie odpisałem, nie odpowiadałem na jej telefony, ostatnie dni to gorący okres przedwyborczy, nie wyrabiam się czasowo. Wczorajszy telefon musiałem odebrać, Carmen powiadomiła mnie, że jest w tym momencie na cmentarzu w Bukowcu. Nieśmiało zapytała, czy mógłbym się z nią spotkać? Cóż miałem do zrobienia, szybka kąpiel i w przeciągu kilku minut byłem na miejscu. Carmen w towarzystwie swojej siostry i szwagra była bardzo zadowolona, serdeczna rozmowa, spacer po cmentarzu i przyjęcie propozycji zwiedzenia Bukowca. Okazało się, że dwie godziny wcześniej zwiedzali go sami, znaleźli miejsce, gdzie stał ich dom rodzinny. Robili zdjęcia pozostałym, stojącym jeszcze drewnianym domom z okresu międzywojennego. Podczas fotografowania spotkali się z bardzo agresywną reakcją jednej z mieszkanek Bukowca. Wiem, kim jest ta osoba, w najbliższym czasie przeprowadzę rozmowę... Gdy ich spytałem, czy chcą zobaczyć miejsce w którym stał kościół, byli mocno zdziwieni! Przejeżdżali koło tego miejsca, nie przypuszczali jednak, że jest to ,to miejsce. Spytali, dlaczego, nie ma tablicy, która informowałaby, ze w tym miejscu znajdował się zabytek.... Cóż miałem im powiedzieć??.., że walczyłem 4 lata, i nic z tego nie wyszło...W następnym odcinku opiszę dalsze "wojaże" po Bukowcu.

                              Carmen (z lewej) na cmentarzu ewangelickim w Bukowcu.




                             Miejsce, w którym do lat 70-ych XX wieku stał kościół ewangelicki.

To jest pierwszy e-mail, który dostałem od Carmen 10 lutego 2018 roku:

Dobry wieczór Szukam moich przodków i znalazłem ich stronę internetową. Mam oficjalne dokumenty z Polski i nie mogę ich tłumaczyć. Czy możesz mi pomóc? Moi przodkowie przybyli z Alzacji do Bukowca / Königsbach i wyemigrowali z Polski do Niemiec około 1946 roku. Dużo czytałem na stronie Mittelpolen.de. Myślę, że to godne pochwały, że dbają o historię starych cmentarzy.
Otrzymałem 5 takich formularzy i nie mogę ich odczytać. Patrz formularz dodatku 1.

Jestem Carmen Beret, mój ojciec Willhelm Beret 1930, którego ojciec Robert Beret 1901 urodził się, a matka Juljana Beret urodziła się w 1905 roku w Bukowcu. Następnie wyemigrował do Niemiec (Lonzig bei Zeitz).
Czy możesz mi pomóc? Dołączono także poprzednie drzewo genealogiczne mojego ojca.  Z poważaniem, Carmen Beret


Guten Abend ich bin auf der Suche nach meinen Vorfahren und habe ihre Webseite gefunden. Ich habe aus Polen Amtliche Papiere bekommen und kann diese nicht übersetzen. Können sie mir helfen? Meine Vorfahren sind aus dem Elsass nach / KönBukowiec igsbach gekommen und etwa 1946 aus Polen nach Deutschland ausgewandert. Ich habe schon viel auf der Webseite Mittelpolen.de gelesen. Ich finde es lobenswert das sie sich um die Geschichte der alten Friedhöfe kümmern. Ich habe 5 solcher Formulare bekommen und kann sie nicht lesen. 

Ich bin Carmen Beret mein Vater Willhelm Beret 1930 deren Vater Robert Beret 1901 und Mutter Juljana Beret 1905 geborene Kühler  in Bukowiec geboren. Sind dann nach Deutschland (Lonzig bei Zeitz) ausgewandert.

Können sie mir helfen?
Mit freundlichen Grüßen Carmen Beret

















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz