poniedziałek, 8 października 2018

Judaika - Kwestia żydowska w Polsce - Adwokat - Wspomnienia - Łódź - Piotrków - Warszawa - Kołomyja - Stanisławów -cz.4

             I jeszcze jeden fakt. Był to koniec roku 1943. pracowałem wówczas przejściowo w Kołomyi jako polsko-niemiecki tłumacz w polskim biurze inżynieryjnym "Czarnota-Bojarski"*. Połowa pracowników biura była ludźmi takimi jak ja, t.j. "z czarnymi podniebieniami". Co jakiś czas jeździłem do Warszawy, dokąd jeździła również nasza kasjerka - Żydówka, bardzo mało zresztą podobna do Żydówki. Pewnego razu zbiegły się nasze terminy wyjazdu, więc wybraliśmy się razem. W czasie przesiadki na Dworcu Kolejowym w Stanisławowie, gdy oczekiwaliśmy na pociąg do Lwowa przyczepił się do niej policjant ukraiński, twierdząc, że jest Żydówką. Zabrał ją na posterunek policji dworcowej. Mogłem się wówczas ulotnić, ale nie mogłem jej tak zostawić , więc poszedłem świadczyć, że ją znam, ze razem pracujemy i że nie jest Żydówką.
             Zdawałem sobie sprawę z tego, że ryzykuję gdyż legitymowałem się wówczas fałszywym nazwiskiem i fałszywymi dokumentami, których fałsz mógł być przy tej sposobności odkryty. Bliższe szczegóły tej historii opiszę również w części III-ej, a tutaj powiem tylko, że szczęśliwie ją zwolniono i pojechaliśmy dalej.
             Reasumując stawiam następujące, retoryczne pytania:
Czy antysemita mieszkałby przed wojną z Żydami i miał wśród nich przyjaciół?
Czy w czasie okupacji, solidaryzując się z ich sprawą, zrezygnowałby dobrowolnie ze swego zawodu, z którego oni musieli zrezygnować?
Czy ryzykowałby głową, żeby ratować zupełnie sobie obcą Żydówkę i to o tak wyraźnych cechach semickich? - W razie złapania jej, byłby z miejsca rozstrzelana, a ja razem z nią , jako ukrywający Żydówkę. To było aż nadto pewne w czasie okupacji hitlerowskiej "A friend in need is a friend indeed" - (przyjaciel w potrzebie jest przyjacielem ...mój przypisek)- mówią Anglicy.

* - znalazłem pod:

Armia Krajowa i Przedsiębiorstwo Melioracyjne Czarnoty Bojarskie ...



23 sie 2009 - Jedną z takich firm było przedsiębiorstwo melioracyjne Czarnoty Bojarskiego. ... w okolicach Skierniewic a potem we wsi niedaleko Kołomyji.
ciekawą historię Przedsiębiorstwa Melioracyjnego Czarnoty Bojarskiego.

                                                       - ciąg dalszy nastąpi -

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz