czwartek, 5 lutego 2015

Stare studnie - Bukowiec - Königsbach i okolice

Być może czytelnik tego materiału będzie zdziwiony tym tematem. Spacerując po okolicy znalazłem w krótkim czasie 3 ciekawe studnie, są one stare, mają swój charakter, kształt i historie. Stan pozostawia wiele do życzenia, ważne, że przetrwały do naszych czasów. mam nadzieję, że w naszej gminie jest więcej podobnych zabytków. Liczę na informacje od odwiedzających mojego bloga, gdzie się one znajdują, ewentualnie zdjęcia i historie z nimi zawiązane.
1. Bukowiec, ul. Dolna 135.
Budynek i działka jest obecnie własnością pani Jolanty Różyckiej i z informacji jakie otrzymałem od tej pani, właścicielem do 1945 roku był niemiecki fabrykant pończoch. Studnia ma wierzchni kwadratowy dren , piękny metalowy kołowrót, szczęśliwie uniknął "zbieraczy" złomu..

2. Bukowiec, ul. Rokicińska.
Teren cmentarza ewangelickiego. Zarówno sam cmentarz, jak i studnia są zdewastowane i rozkradzione.
W studni brak górnego drenu, rozmiar i kształt wskazuje, że wybudowano ja bardzo dawno. Obecnie wypełniona jest częściami grobów i nagrobków... Z przekazu mieszkańca, dowiedziałem się, że jako chłopiec wraz ze szkolnymi kolegami, po zakończeniu II Wojny Światowej, wysadzali w niej pociski..
Obecnie, nie zabezpieczona stwarza duże zagrożenie.





3. Wygoda - Brójce, ul. Górna
Interesujący przedwojenny budynek  i studnia. Właścicielem posiadłości do 1945 roku była rodzina niemieckich osadników. Po wyzwoleniu w budynku utworzono 4-ro klasową szkołę podstawową.
Na parterze uczyły się dzieci, na piętrze mieszkali nauczyciele. Po jej zamknięciu budynek uległ zniszczeniu i dewastacji. Studnia znajdująca się na posesji jest obecnie zamknięta. Ze wspomnień byłej uczennicy tej szkoły wynika, że woda była bardzo dobrej jakości. Ona, jak i jej rodzina nosili wodę z tej studni dla swoich potrzeb.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz