wtorek, 3 lutego 2015

Straż Pożarna Ł.S.O.O. - Łódź - 1926

W niedzielnym wydaniu "Łódź w ilustracji", dodatku do Kurjera Łódzkiego z 1926 roku (zbiory własne), znalazłem ciekawe zdjęcia dotyczące Straży Pożarnej w Łodzi. Tym  Postaram się zamieszczać w następnych edycjach inne ciekawe zdjęcia które pokazują Łódź z lat 20 ubiegłego wieku. Bardzo proszę o uwagi i być może dodatkowe informacje, chętnie zamieszczę je na moim blogu.

Nie bardzo jestem w tym temacie mocny. Co prawda, urodziłem i mieszkałem do 20 roku życia na tyłach straży. Mieszkałem na ul. Kilińskiego 216, z mojego okna był doskonały widok na wieżę treningową, Straży Zawodowej na ulicy Przybyszewskiego. Jako mali chłopcy wiele razy skakaliśmy przez płot, dostając się na teren strażaków. Powroty były szybsze niż wejścia, straż nie akceptowała małych chuliganów...
Widok z II pietra naszej kamienicy na Kilińskiego 216, na mój raj. Tutaj się urodziłem, zacząłem chodzić, widać moją piaskownicę, pralnie, ubikację, komórki, ogród i z tyłu straż pożarną..

Zdjecię zagadka, być może ta sama straż z ul. Przybyszewskiego ? - zdjecie z początku lat 50-XX wieku.



Z tego co mi wiadomo, Straż pożarna na terenie Łodzi powstała w 1876 roku. Oficjalna nazwa to Łódzka Straż Ogniowa Ochotnicza - Ł. S. O. O.
Bardzo proszę czytelników, aby pomogli zlokalizować miejsca w których zrobiono te fotografie. Proszę pisać, natychmiast uzupełnię i zamieszczę takie informacje.


II drużyna V-go Oddziału  Ł.S.O.O. z vice komendantem p. K.Szejblerem, p.Eckertem i dr. M.Marksem.*



Dawniej.. ćwiczenia oddziału VI-go w roku 1890.


  IX oddział  Ł.S.O.O z vive komendantem p. O. Stelcigiiem oraz naczelnikami Bergiem i Szislerem

Ćwiczenia X oddziału  Ł.S.O.O

VIII oddział  Ł.S.O.O  w powrocie od pożaru.
* Karol Wilhelm Scheibler (ur. 1 września 1820 w Montjoie w Nadrenii, zm. 13 kwietnia 1881 w Łodzi) – jeden z największych łódzkich przemysłowców.
Materiał: pl.wikipedia.org/wiki/Karol_Scheibler Karol Scheibler

1 komentarz:

  1. Witam,
    Jestem Dowódcą Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej nr 5 w Łodzi przy ul. Przybyszewskiego.
    Interesuję się historią Łódzkiej Straży Pożarnej więc mogę pomóc w umiejscowieniu zamieszczonych przez Pana fotografii. Chętnie zaproszę Pana do siebie na kawę i tym razem nie będzie Pan musiał skakać do straży przez płot .
    Pierwsze zdjęcie to faktycznie wspinalnia straży przy obecnej ul. Przybyszewskiego.
    Drugie to na 90 % również ul. Przybyszewskiego. Znam tożsamość oficera ze zdjęcia.
    V Oddział to fabryka Karola Scheiblera.
    VI Oddział to fabryka Karola Poznańskiego.
    IX Oddział to fabryka L.Grohmana.
    X Oddział to fabryka Towarzystwa Akcyjnego Widzewskiej Manufaktury Bawełnianej.
    VIII Oddział to Fabryka Allart,Rousseau i S-ka.

    OdpowiedzUsuń