czwartek, 28 stycznia 2021

Renate Weiß - Wspomnienia - Bukowiec - Königsbach - cz.4

 

    Niemiecka administracja miasta Litzmannstadt osiedliła się 19.02.1945 r. w ratuszu Weißenfels. Według burmistrza 6000 obywateli z Litzmannstadt przybyło do Weißenfels, 2000 do Schkeuditz, 2000 do Bitterfeld Land. Gdzie pozostali? Oczywiście, podobnie jak my, wielu zostało w Polsce, wielu wyjechało do Niemiec do krewnych, ale na pewno było też wielu, którzy maszerowali w Polsce na zachód. Sporo z nich zginęło również dlatego, że nie mieli siły, by ruszyć dalej lub zginęli w wyniku skutków wojny. Dziadek mojego kuzyna został zastrzelony przez SS, bo nie chciał wstąpić do Volksturmu, bo nie chciał zostawić żony, synowej i dwójki dzieci, czyli swojej rodziny samej. W przeciwnym razie nie było ofiar śmiertelnych w rodzinie podczas ucieczki. Już 19 stycznia pierwsze oddziały szturmowe Armii Czerwonej przeszły przez naszą ulicę w Łodzi. Zostali powitani przez ludność polską kwiatami i wiadrami wódki. Stałem obok mojej mamy przed domem, w którym mieszkaliśmy i widziałem to na własne oczy, oczywiście nie rozumiejąc w tym czasie w wieku 7 lat, co się dzieje na ulicy. Patrząc wstecz, to chyba jednak wyzwoliciele, nawet jeśli dziś w Polsce nie jest to postrzegani w taki sposób.

.     Później przez naszą ulicę przeszli niemieccy jeńcy wojenni. Byli w złym stanie, zdziwieni, oderwani od rzeczywistości. Jeszcze krótko przed Wielkanocą nie wiedzieliśmy, co się dzieje w Bukowcu. Przyszła do nas moja 60-letnia wtedy babcia ze strony taty, 17 kilometrów pieszo. Opowiedziała o sytuacji i o tym, kto został na wsi, byli to głównie ludzie starsi i kobiety z dziećmi. Nawet rodzice mojej matki, którzy mieli ponad 70 lat, nie odeszli. Razem z babcią udało mi się przejść do Königsbach bez zrzędzenia. Jak wcześnie wspomniałam - 17 km, w wieku 7 lat. W drodze z Łodzi do Bukowca przez Widzew, Andrespol i Kraszew leżały przy drodze zwłoki koni, wozy i sprzęt wojenny. To była straszna droga. Pełen zakres "pozostałości wojennych" stał się widoczny w miarę topnienia śniegu. Moja matka miała teraz o jednego zjadacza mniej, bo brakowało zapasów. Trochę później moja mama poszła w tym samym kierunku z dwiema siostrami, które miały 5 i 3 lata. Tak więc przebywaliśmy od kwietnia 1945 r. do marca 1950 r., najpierw w Bukowcu, później w sąsiedniej wsi Kraszew. W Kraszewie, naszym ostatnim miejscu zamieszkania w Polsce, mieszkaliśmy na skraju lasu w domku letniskowym, gdzie wcześniej, inne łódzkie rodziny niemieckie spędzały wakacje.

    Życie nie było łatwe, nawet dla polskiej ludności, ponieważ kraj ten został dotknięty przez wojnę. Moja mama pracowała u gospodarzy w Bukowcu i Kraszewie, a zimą jeździła do Łodzi, głównie jako praczka lub, gdy nadszedł czas przygotowania się do uroczystości rodzinnych, jako służąca w kuchni. W tym czasie, nasza trójka została w zasadzie pozostawiona sama sobie. Zimą, gdy burzyło i padał śnieg, często leżałam wystraszona, mimo że wiedziałam, że dźwięki dochodzą z pękających drzew, byłam w pełni przerażona. Moje dwie siostry, Ruth i Anni, spały obok mnie w dużym łożu małżeńskim. To było nasze wspólne miejsce do spania, nawet kiedy nasza matka była w domu. Rodzice mojej matki zmarli już na początku 1946 roku, w odstępie dwóch tygodni. Mąż jednej z sióstr mojego ojca i jego matka nadal mieszkali w letnim domu. Wujek został wcielony do Wehrmachtu jako krawiec do robienia mundurów. Udało mu się uciec w zamieszaniu wojennym, ponieważ był ciężko niepełnosprawny, więc nie był podejrzanym. Udał się z Berlina do rodziny w Łodzi/Königsbach. Poza matką, nie znalazł nikogo. Jak już wspomniano, jego żona, ciocia Maria, już w 1944 roku przeniosła się z dwoma chłopcami na zachód do Poznania, a w 1945 roku uciekła stamtąd na zachód. W międzyczasie została przyjęta w Ossig koło Zetz. Tam, w sąsiedniej wsi Lonzig, mieszka do dziś, 92 lata. Wujek i jego matka jakoś nielegalnie przekroczyli granicę w 1947 roku, a następnie przybyli z rodziną do Ossig.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz