sobota, 17 grudnia 2022

Borowa Wilhelmswalde - Szkoła - Swiadkowie Jehowy - Wykaz mieszkańców

     Moja znajoma z Niemiec Beate przysłała mi bardzo ciekawe zestawienie dotyczące Borowej. Musiało jej to zająć dużo pracy, znalazła w archiwach dane wszystkich właścicieli domów na ulicy Długiej, od numeru 1 do 32! Niestety, napisała, że ze względu na ochronę danych osobowych (przepisy u zachodniego sąsiada są jeszcze bardziej restrykcyjne) i nie mogętego zestawienia w całości zamieścić na blogu, jedynie do własnego użytku. Akceptuję to w pełni!

Jak ważne jest to zestawienie, świadczą 2 pozycje, które opisuję poniżej,  zaczynam łączyć pewne historie, dokumenty do tzw "kupy".

Podam dwa przykłady

1. - Braun, Edmund, nauczyciel, ur.  1896 (wypędzony w 1945, Rosja +), żona Berta z.d.  Winterle 31.7.1901, córka Gertrud 1925. - pozycja 11.

Na moim blogu zamieszczałem materiały - dokumenty dotyczące miejscowego nauczyciela Edmunda Brauna i jego córki Gertrudy. To była darowizna Eli Ignatowicz podczas rajdu rowerowego do Borowej. Fajna sprawa, że budynek tej szkoły jeszcze stoi.

2. - Felker Hermann 1904 żona Martha z.d.  Hassemeier/Hausemeier 1906 (oboje zostali zesłani za odmowę przyjęcia Volkslisty do obozu koncentracyjnego lub podobnego) syn Willi 1833 - pozycja 30

Tłumacząc ten tekst, skojarzyłem sobie podobną sytuację jak miała miejsce w Bukowcu, otóż wydaje mi się, również małżeństwo Felkerów z Borowej byli Świadkami Jehowy. Nie jestem na 100 % pewien, ale rdzenni mieszkańcy Borowej automatycznie otrzymywali niemieckie obywatelstwo w czasie okupacji, nie musieli podpisywać Volkslisty. - być może jestem w błędzie.

Małżeństwo z Bukowca również zostało zamordowane w obozie koncentracyjnym, nosili to samo nazwisko Felker....

Bukowiec - Königsbach - Górna 79 - Adam Felker - Szkoła - Świadkowie Jehowy - Facebook



Borowa - szkoła - 2005 rok - zdjęcie Beate. (to nie jest ta szkoła w której uczył Edmund Braun.

    Meine Freundin Beate aus Deutschland hat mir eine sehr interessante Zusammenstellung über Borowa geschickt. Es muss sie viel Arbeit gekostet haben, denn sie hat in den Archiven die Daten aller Eigentümer der Häuser in der Dluga-Straße gefunden, von Nummer 1 bis 32! Leider schrieb sie, dass ich aus Gründen des Datenschutzes (die Gesetze in unserem westlichen Nachbarland sind noch strenger) diese Zusammenstellung nicht in vollem Umfang in den Blog stellen kann, sondern nur für meinen eigenen Gebrauch. Ich akzeptiere dies voll und ganz!

    Wie wichtig ist diese Zusammenstellung, dass ich anfange, einige Geschichten und Dokumente zu einem so genannten "Stapel" zusammenzustellen?

Ich möchte zwei Beispiele nennen

1. - Braun, Edmund, Lehrer, geb. 1896 (1945 vertrieben, Russland +), Ehefrau Berta o.D.  Winterle 31.7.1901, Tochter Gertrud 1925 - Pos. 11.

In meinem Blog habe ich Material - Dokumente über Edmund Braun und seine Tochter Gertrud - veröffentlicht. Dies war eine Spende von Ela Ignatowicz während einer Fahrradrallye nach Borowa. Das Tolle daran ist, dass das Gebäude dieser Schule immer noch steht.

2. - Felker Hermann 1904 oo Martha n.d.  Hassemeier/Hausemeier 1906 (beide wurden wegen Verweigerung der Annahme der Volksliste in ein Konzentrationslager oder ähnliches deportiert) Sohn Willi 1833 - Eintrag 30

Bei der Interpretation dieses Textes stellte ich eine Assoziation zu einer ähnlichen Situation her, wie sie sich in Bukowiec ereignete, denn, so scheint es mir, auch das Ehepaar Felker aus Borowa waren Zeugen Jehovas. Ich bin mir nicht 100 %ig sicher, aber die Einwohner von Borowa erhielten während der Besatzung automatisch die deutsche Staatsbürgerschaft, sie mussten nicht in der Volksliste unterschreiben. - Ich kann mich irren.

Ein Ehepaar aus Bukowiec wurde ebenfalls in einem Konzentrationslager ermordet, sie trugen denselben Nachnamen Felker....

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz