czwartek, 3 marca 2016

Rogowiec - Kleszczów - Bełchatów - 3 cmentarze

Malutka wioska w województwie łódzkim, zarazem jedna z najbardziej znanych w Polsce.  Największa w Polsce elektrownia na węgiel brunatny znajduje się właśnie w Rogowcu.  Przed budową elektrowni w latach siedemdziesiątych były 23 domy, obecnie liczy 14 domostw. Na mapie sprzed 1940 roku, są widoczne dwa cmentarze. Ten zaznaczony na drugim skanie to cmentarz ewangelicki o którym pisałem wielokrotnie na moim blogu.




                                Rogowiec - Cmentarz ewangelicki.

Na trzecim skanie zaznaczony jest cmentarz wojskowy. On nim opowiadał mój tata Jan Braun. Jako mały chłopiec pamiętał, że ok. 1932-33 roku ekshumowano mogiły polskich żołnierzy którzy polegli w wojnie polsko-bolszewickiej w 1920 roku. Ekshumacja odbyła się w eskorcie wojska, orkiestry wojskowej, była bardzo uroczysta.Cmentarz położony był przy piaszczystej drodze w kierunku Kleszczowa. Mój tata pokazywał to miejsce jak byłem dzieckiem w latach 60-tych, które nie było oznaczone, tylko miejscowi wiedzieli co kiedyś znajdowało się na piaszczystej ziemi porośniętej samosiejkami sosny.

                                            Rogowiec - Wojskowy cmentarz

Interesująca jest historia trzeciego cmentarza. W roku 1985 zaczęto wydobywać koparkami piasek z miejscowej góry. Któregoś dnia przechodziłem z moim synkiem Tomkiem obok tej góry. Na ścieżce wiodącej do lasu leżała ludzka czaszka, byliśmy w wielkim szoku, podeszliśmy do niej, zaskoczył nas widok przepięknych włosów-loków w kolorze czerwonym. Nie namyślając się, pojechałem moją kultową Syrenką na Posterunek MO w odległym o kilometr Biłgoraju. Zabrałem ze sobą milicjanta który obejrzał to makabryczne znalezisko. Przyjechała specjalna ekipa, zabrała czaszkę i kilka innych znajdujących się kilkadziesiąt metrów dalej... Okazało się, że robotnicy pracujący przy odkrywce, znaleźli szkielety i dla kawału położyli jedną z czaszek na ścieżce....
Dowiedziałem się, że na przełomie XIX-XX wieku, w Rogowcu i okolicy panowała epidemia cholery. Podjęto decyzję pochówku zmarłych na piaskowej górze. Podłoże torfowe i piasek doskonale zabezpieczyły szkielety zmarłych ponad 80 lat temu.
Na szczycie góry znajdowały się okopy z okresu pierwszej wojny światowej, obecnie znajduje się wielka dziura wypełniana śmieciami...
                                                        Góra piaskowa - lata 60 -te.


                                               Góra piaskowa.

Trzy cmentarze w tak niewielkiej wiosce to ewenement ! Aby dodać pikanterii, po 1945 roku, zmarłych mieszkańców Rogowca chowano w odległym o 7 kilometrów Kleszczowie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz