niedziela, 2 maja 2021

Łódź - ul. Rudzka - Pogrzeb - Karawan - Rabin - ok.1935

     Seria 6-ciu zdjęć formatu pocztówkowego prawdopodobnie związanych z Łodzią. Były wśród dziesiątek innych zdjęć związanych jak wspomniałem z Łodzią i Gminą Brójce. Dwa z nich wstawiłem na Facebooku, pierwsze komentarze świadczą, że to ulica Zgierska. Ile w tym prawdy. poczekajmy. Może ktoś z czytelników tego bloga zna prawdę?

    Tekst powyżej był aktualny kilka godzin temu, jak wielka jest moc Facobooka, proszę sprawdzić!

Okazuje się, ze faktycznie chodzi o zdjęcia z terenu Łodzi, dokładnie ulica Rudzka z okolicy 54! Jako potwierdzenie zamieszcza współczesną fotografię tej części ulicy nadesłaną przez Członka Grupy, bardzo dziękuję Panu Dariuszowi Bińkowskiemu! Duż wnióśł również Senator Bonisławski pisząć: 

"Panie Andrzeju - to zdjęcie z pogrzebu ucznia gimnazjum w Rudzie Pab.. Ciekaw jestem innych zdjęć Pippela. Pozdrawiam"

    Zamieszczam również ciekawsze komentarze, które pojawiły się w tym temacie:

Pogrzeb mojej śp.Babci 12.03.1958r odbył się w ten sposób. Karawan zabrał trumnę z ul. Krasickiego i cała rodzina szła za karawanem na cmentarz św. Franciszka przy ul. Rzgowskiej 156 ( Chojny )

Wtedy ul. Rzgowska była wybrukowana i przechodziło się przez tory kolejowe ( dzisiej jest tam wiadukt )
- a wiec to zdjęcie może być zrobione na tej ulicy.
A karawan był identyczny.

-  1967 mój tata też miał taki pogrzeb

-   moj tata tak mówi cały czas jak coś jest do du...y. Moja siostra rocznik 1987 tez to po nim przejęła.

-   Było też powiedzonko masz nóżki zgrabne jak konie od Kajlicha

-   Ja słyszałam ""idź do Pipla na wystawę"

-   Rozstaw torów wzdłuż ulicy jakby "łódzki".

-   Marne życie, ale śmierć piękna.

     Zgierska

-   Karawan też jakby kojarzący się z tym, który był na cmentarzu Zarzew.

-   Dokładnie Rudzka przy Magdaleny widać moja kamienicę przeżyłam w niej ponad 40 lat

-   Mowilo sie faktycznie ze ... cos " jest do pipla" ..znaczy do niczego. Sad sie to wzielo? Biedny      fotograf

-    też mi się kojarzy z rynkiem Bałuckim ta kamienica w tle

-   U innego Pippla można było kupić raki. Ukuto więc powiedzonko, aby kogoś spławić: IDŹ PAN DO PIPPLA NA RAKI! 

-   Alfred Pippel, Nawrot 2.
Może być zdjęciem przedstawiającym tekst „Aparaty fotograficzne (używane) wszelkich rozmiarów j systemó W są do nabycia w Składzie przyborów fotograficznych Alfreda Pippel, ul. Nawrot 2. 668 668-4”



-   znam pochodzenie słowa "siajowe", słyszałem też w dzieciństwie "do pipla", ale skąd się wzięło negatywne znaczenie tego słowa?

    - skąd się wzięło siajowe to wiem i rozumiem, ale dlaczego moja babcia używała określenia "do pipla" w negatywnym znaczeniu, tego nie wiem i już nie ustalę niestety.

    - Pippel lubił poprawiać sylwetki fotografowanych, ku ich uciesze, wkładając coś pod ich odzież. Krótko mówiąc "wypychał" fotografowanych. Stąd powiedzenie "Idź do Pippla i daj się wypchać" skrócone później do "Idź do Pippla", ponieważ i tak wszyscy w Łodzi wiedzięli o co chodzi.


-   Bracia Edward i Alfred Pipplowie prowadzili zakład fotograficzny na Nawrot 24, a potem sklep z akcesoriami foto na Nawrot 2, który istniał, ale już pod inną własnością do 1939 roku. Powiedzenie wzięło się z tego, że Edward wypychał swoim modelom ramiona poduszkami aby wyglądali okazalej na zdjęciach. Oznaczało w dużym skrócie, żeby spadać, odwalić się. Coś gównianego, do niczego znaczyło "siajowe", ale to inna postać 

😉. Trzeci Pippel - Otto był znanym malarzem. Wychował się na Nawrot, a mieszkał do śmierci pod Monachium.
      - owiedzenia : "do pipla" i "siajowe" miały podobne znaczenie : do d..y, byle jakie. Używała ich moja babcia, rocznik 1906, od pokoleń łodzianka.

-   Ryszard Bonisławski
Panie Andrzeju - to zdjęcie z pogrzebu ucznia gimnazjum w Rudzie Pab.. Ciekaw jestem innych zdjęć Pippela. Pozdrawiam
6
  • Lubię to!
  • Odpowiedz
  • 3 godz.
    -   Związek ma. Pan Pippel lubił poprawiać sylwetki fotografowanych, ku ich uciesze, wkładając coś pod ich odzież. Krótko mówiąc "wypychał" fotografowanych. Stąd powiedzenie "Idź do Pippla i daj się wypchać" skrócone później do "Idź do Pippla", ponieważ i tak wszyscy w Łodzi wiedzięli o co chodzi.

Po przeczytaniu tych komentarzy, ile można nowych informacji się nauczyć?!














Brak komentarzy:

Prześlij komentarz