wtorek, 15 listopada 2022

Zofia Russ Reingold - Wspomnienie - 1941-2022

 

Z wielkim smutkiem rodzina Reingold ogłasza przejście Zofii córki piotrkowskiej urodzonej Miriam Russ.
Jej urok, mądrość i oddanie społeczności piotrkowców w Izraelu nigdy nie zapomnimy.
Pogrzeb odbędzie się jutro o 13:00 w bramie Hessed na cmentarzu Yarkon.
Rodzina zasiądzie Shivaa w jej domu w Givatayim

Wspomnienie.

Bełchatów - Muzeum - 26 maja 2017 

Byliśmy zaproszeni przez Ewę. Wspólnie z moją żoną poznaliśmy wspaniałą grupę gości z Izraela. Już na samym początku, w sali Muzeum Regionalnego w Bełchatowie, doszła do nas jedna pani i przedstawiła się wspaniałą polszczyzną:

- Jestem Zosia ! - po prostu Zosia!
Byliśmy mile zaskoczeni, nie chcieliśmy blokować pierwszych rzędów, więc usiedliśmy na samym końcu. Po chwili Zosia podeszła do nas, wzięła moją żonę za rękę i powiedziała:
- Ela, chodźcie ze mną, chcę z wami siedzieć w pierwszym rzędzie!
Nie mogliśmy odmówić, w tym momencie byliśmy mentalnie Żydami! Wspaniałe uczucie!
W krótkiej rozmowie, dowiedziałem się, że dziadkowie Zosi mieszkali w Piotrkowie, do Polski przyjechała z synem i wnuczką. Obiecała mi, że opowie o historii swojej rodziny, prześle na mój adres skany zdjęć swoich przodków. Czekam z niecierpliwością na ten materiał!
To było pierwsze z serdecznych spotkań tego dnia.

Zosia Russ Reingold, urodzona w październiku 1941 roku na dalekim Uralu - Syberii. 

O sobie, swoich najbliższych tak do mnie napisała:

..."Po wielkich bombardowaniach dwie sieroty po ochronce (Piotrków) przed "koncemSwiata" szukaly drogi ucieczki,,wschod wydawal im sie najlepszym ..może odnajda rodzine Majera"......

.......nie bylo gdzie sie skryc...matka miala 20 lat,braciszek mlodszy i nie puscila reki jego az do konca woiny i deportacji" ....

..." pociag jechal miesiacami...

... "Legnica to nasza Stajka Wysiadajka...

Mamusia Malkale, brat - wojek Abram, dwoje dzieci bez ojca....

ZYCIE ZACZYNA SIE ... ODSZUKIWANIA...ROK 1945/46.

1957 - Z LEGNICY DO IZRAEL...

Tak pisała do mnie Zosia, proszę zwrócić uwagę, że mieszkała w Izraelu od 1957 roku, nie zapomniała języka polskiego!

Niestety, już nigdy więcej Zosia nie napisze do mnie... Zosiu, będziemy mieli Ciebie do końca naszych dni w pamięci! Spoczywaj w pokoju!



Otwórz
Zofia


 


                                             Zosia z Rodziną na cmentarzy żydowskim w Bełchatowie - 26.05.2017.







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz