wtorek, 17 stycznia 2023

Łódź - Tora - Portfel - Judaika


     Naście lat temu odwiedziłem w Łodzi sklep z Antykami. Często kupowałem stare pocztówki, także zdjęcia. Właściciel sklepu pokazał mi dziwną rzecz, portfel a w nim kilkanaście starych fotografii. Bardziej niż zdjęcia zainteresował mnie portfel, dziwny materiał z pismem mało znanym. Przypuszczałem, że jest to prawdopodobnie pismo hebrajskie. Miałem dziwne skojarzenia trzymając ten przedmiot w dłoniach. Widziałem w myślach łódzkie Getto i kogoś, kto to szył.... Długo w kartonie leżał ten przedmiot, postanowiłem wysłać dwa skany na Jewish Piotrków Trybunalski, gdyż są tam właściwe osoby, które mogłyby coś więcej powiedzieć. W komentarzach napisano, że materiał prawdopodobnie pochodzi z TORY. 
Propozycja przekazania do Muzeum Polin w warszawie jest ciekawa. Jednak chciałbym, aby ta pamiątka pozostała w Łodzi, lub w okolicy. mam dobre adersy.


The parchment may have been cut off of the original Torah scroll to be put to use in this mundane way. It is possible to contact the museum Polin or to contact an orthodox rabbi to either use it in a museum display or to respectfully bury it.

Być może pergamin został odcięty od oryginalnego zwoju Tory, aby wykorzystać go w tak prozaiczny sposób. Można skontaktować się z muzeum Polin lub z ortodoksyjnym rabinem, aby wykorzystać go w ekspozycji muzealnej lub z szacunkiem pochować.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz