Ciekawy artykuł w Litzmannstadter Zeitung 1943 kw III Nr 219. dotyczący Lutomierska.
Pociąg towarowy wjeżdża na linię tramwajową, okoliczne powiaty są zaopatrywane bezpośrednio - Kolej podmiejska pomaga oszczędzać paliwo
Większość naszych dużych miast w starym imperium zna wagony bagażowe lub pocztowe w tramwajach elektrycznych, dobrze znane są też wagony serwisowe do budowy galaretek, ale całe "pociągi towarowe", jakie możemy codziennie oglądać na liniach wylotowych z najbardziej na wschód wysuniętego dużego miasta naszego Kraju Warty, są z pewnością wyjątkowe; dla ośrodka przemysłowego, jakim jest Litzmannstadt, są jednak dość charakterystyczne. W czasach polskich połączenie z okolicznymi miasteczkami, w których istniało wiele zakładów chałupniczych, było raczej dla wygody. Teraz jednak, w czasie wojny, która przyniosła ze sobą silną koncentrację środków transportu, to udogodnienie Strefy Małej Emisji okazuje się szczególnie przydatne, choćby dlatego, że teraz miasta i gminy, które nie leżą bezpośrednio przy głównej arterii komunikacyjnej, mogą być zaopatrywane w towary tak szybko, jak to możliwe dzięki połączeniu z siecią kolei dostawczych Litzmannstadt, a z drugiej strony ludność ma możliwość dotarcia do pobliskiego dużego miasta po korzystnej cenie. Teraz wagony, dwa, trzy i więcej, załadowane warzywami i owocami, mlekiem, wyrobami włókienniczymi, drewnem itp., jadą bezpośrednio z punktu przeładunkowego stacji towarowej do miejsc przeznaczenia, a stamtąd łatwo jest rozwieźć drobnicę za pomocą brygad lub, w razie potrzeby, nawet ciężarówek.
Lutomiersk – miasto w Polsce położone w województwie łódzkim, w powiecie pabianickim, w gminie Lutomiersk, nad Nerem. Siedziba gminy Lutomiersk. Uzyskał lokację miejską w 1274 roku, zdegradowany w 1870 roku, od 2022 ponownie miasto. Miejscowość położona jest na Wysoczyźnie Łaskiej przy drodze wojewódzkiej nr 710. Wikipedia
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Güterzügerollen auf Straßenbahn, Die umliegenden Landkreise direkt beliefert - Vorortbahn hillt Brennstoff sparen
Die Mehrzahl unserer Großstädte des Altreiches kennen wohl Gepäck- oder Postwagen bei der elektrischen Straßenbahn, auch die Dienstwagen zum Zwecke des Gelelsebaues sind allbekannt, doch gleich ganze „Güterzüge", wie wir sie täglich auf den Ausfallstrecken der östlichsten Großstadt unseres Warthelandieschen können, das ist sicher einmalig; für ein Industriezentrum, wie es Litzmannstadt nun einmal ist, jedoch durchaus bezeichnend. Zu Polenzeiten diente diese Verbindung in die umliegenden Städte mit viel Heimindustrie mehr der Bequemlichkeit. Jetzt aber im Krieg, der eine starke Konzentrierung der Verkehrsmittel mit sich brachte, bewährt sich diese Einrichtung der LEZ ganz besonders, allein schon deshalb, da nun auch Orte und Gemeinden, die nicht direkt an der großen Verkehrsader liegen, durch den Anschluß an das Netz der Litzmannstädter Zufuhrbahnen schnellstens mit Gütern versorgt werden können und zum andern die Bevölkerung die Mögllchkeit hat, günstig die nahe Großstadt zu erreichen. So rollen nun die Wagen, zwei, drei und mehr noch aneinrndergekoppelt, mit Gemüse und Obst, mit Milch , Textilerzeugnissen, mit Holz u. a. beladen, direkt vom Umschlageplatz der Güterstation in die Bestimmungsorte und von dort ist es dann ein leichtes, mit Gespannen oder wenn nötig auch einmal mit einem Lastwagen, die Stückgüter zu verteilen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Goods train rolls onto tramway, The surrounding counties supplied directly - Suburban railway helps save fuel
The majority of our large cities in the old empire are familiar with luggage or mail wagons on the electric tramway, and the service wagons for the purpose of building jellies are also well known, but entire "goods trains", such as we can see every day on the outbound lines of the easternmost large city of our Wartheland, is certainly unique; for an industrial centre such as Litzmannstadt, however, it is quite characteristic. In Polish times, this connection to the surrounding towns with a lot of cottage industry served more as a convenience. Now, however, during the war, which brought with it a strong concentration of means of transport, this facility of the LEZ is proving particularly useful, if only because now towns and communities which are not directly on the major arterial road can be supplied with goods as quickly as possible through the connection to the network of Litzmannstadt supply railways and, on the other hand, the population has the possibility of reaching the nearby big city at a favourable price. So now the wagons, two, three and more coupled together, loaded with vegetables and fruit, milk, textile products, wood, etc., roll directly from the transshipment point of the goods station to the destinations, and from there it is easy to distribute the general cargo with teams or, if necessary, even with a lorry.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz